Hallituksen ja hyvinvointialueiden toimet nakertavat lähihoitajien työtä

Sekä maan hallitus että hyvinvointialueiden toimet hyökkäävät ennennäkemättömällä tavalla lähihoitajan työn ja toimeentulon kimppuun. Säästötarpeiden nimissä työntekijän oikeuksia rajoitetaan ja työelämästä tehdään epävarmempaa. Hyvinvointialueilla lähihoitajia estetään tekemästä koulutuksensa mukaista työtä.

Heikennysten tulva heikentää työelämän houkuttelevuutta sekä superilaisten toimeentuloa ja työhyvinvointia.

Hallituksen työelämäheikennykset

Hallitusohjelmassa on useita työelämän heikennyksiä, jotka kohdistuvat vahvasti SuPerin jäseniin ja naisvaltaisille sote-aloille ja varhaiskasvatukseen.

SuPer EI hallitusohjelmalle

SuPerin kannanottojen lisäksi superilaiset osoittivat syksyllä 2023 ja keväällä 2024 useaan kertaan mieltä Orpon hallitusohjelman tavoitteita vastaan. SuPer osallistui STTK:n Kohtuus kaikessa -mielenosoitukseen 18.11.2023 ja palkansaajajärjestöjen yhteiseen Stop NYT! -mielenosoitukseen 1.2.2024. Lisäksi SuPer julisti lakot pääkaupunkiseudun varhaiskasvatukseen tammi-helmikuussa 2024.

SuPer EI hallitusohjelmalle

Heikennykset hyvinvointialueilla

Ankarien säästövaatimusten kanssa painivat hyvinvointialueet ajavat alas valtakunnallisia sote-palveluita. Lyhytnäköisillä säästötoimilla päättäjät heikentävät lähihoitajien mahdollisuuksia tehdä koulutustaan vastaavaa työtä.