15.8.2024

SuPerin Inberg HUS:n muutosneuvotteluista: Hoitotyöstä ei saa säästää missään tilanteessa

HUS-yhtymä suunnittelee käynnistävänsä mittavat muutosneuvottelut. Uutisesta tyrmistynyt SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg painottaa, että säästöt eivät saa suuntautua lainkaan välittömään hoitotyöhön. – Säästötoimet ovat merkittävä uhka palvelujen saatavuudelle ja asiakasturvallisuudelle, Inberg varoittaa.

HUS-yhtymä suunnittelee koko henkilöstöä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämistä. Yhtymän mukaan työntekijöiden määrästä vähenee enintään noin 990 henkilötyövuotta. Vähennystarve voi sisältää irtisanomisia ja osa-aikaistamisia. Lisäksi myös tehtäviä voidaan jättää täyttämättä ja työntekijöiden tehtävänkuva, työntekopaikka, työaikamuoto tai palkkaus voivat muuttua.

HUS:n oman ilmoituksen mukaan henkilöstövähennykset kohdistuvat ensisijaisesti muuhun kuin välittömään potilastyöhön. SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg painottaa, että varsinaisesta hoitotyöstä ei saa säästää lainkaan, muutoin palvelujen saatavuusongelmat syvenevät entisestään.

Inberg muistuttaa myös, että tämän kokoluokan henkilöstövähennykset eivät voi olla vaikuttamatta myös hoitotyöhön. Terveydenhuoltojärjestelmä koostuu muustakin kuin suorista potilaskohtaamisista. Jos esimerkiksi kaikki tukitoiminnot jäävät hoitohenkilökunnan suoritettavaksi, vähentää se auttamattomasti aikaa potilastyöstä, hän toteaa.

Tieto muutosneuvotteluista on jatkoa kesäkuussa saadulle uutiselle HUS:n rekrytointikiellosta. HUS on kovan paineen alla toteuttamassa massiivisia säästöjä, mutta Inberg peräänkuuluttaa päättäjiltä viisautta ja vastuunkantoa.

– Jos HUS:n maine työnantajana sukeltaa syvälle, on sitä erittäin vaikea korjata jälkikäteen. Työntekijät hakeutuvat muualle eikä heitä välttämättä saada takaisin eikä uusia houkuteltua. Säästöt vaikuttavat myös asiakkaiden luottamukseen HUS:iin, Inberg muistuttaa.

– Palvelujen saatavuudessa on erittäin paljon ongelmia jo nyt, ja hoitajat ovat hyvin kuormittuneita. Resurssien vähentäminen tilanteessa, jossa hoitoala kärsii veto- ja pitovoiman ongelmista eikä hoitojonoja pystytä lyhentämään, kyseenalaistaa HUS:n sitoutumisen hyvään hoitoon ja potilasturvallisuuteen sekä hoitajien työturvallisuuteen, Inberg painottaa.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg, p. 040 705 9115

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.