3.10.2024

SuPer vastustaa jyrkästi vientivetoista palkkamallia

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg tyrmää edelleen hallituksen esittämän vientivetoisen palkkamallin ja muistuttaa sen olevan erityisesti naisvaltaisille aloille hyvin turmiollinen.  – Palkkatasa-arvoa ei saada tällä tyylillä Suomeen ikinä.

– Myös maan hallitus on sitoutunut palkkatasa-arvon edistämiseen. Jos vientivetoinen malli toteutuu, naisvaltaiset alat ja muut julkisrahoitteiset alat jäävät entisestään jälkeen palkkauksessa ja työvoimapula syvenee, Inberg muistuttaa.

Suomen työmarkkinat ovat hyvin sukupuolittuneet. Naiset työskentelevät usein julkisilla ja palvelualoilla, kuten terveydenhuollossa, koulutuksessa ja sosiaalipalveluissa. Miehet taas ovat yliedustettuina yksityisillä ja teknisillä aloilla, kuten metalli- ja konepajateollisuudessa. Nämä alat eroavat myös palkkaukseltaan: naisvaltaiset alat ovat tyypillisesti huonommin palkattuja kuin miesvaltaiset alat. Vuonna 2023 naisen euro oli vain 84,3 senttiä miehen euroon verrattuna.

–  Vientimalli uhkaa syventää tätä palkkaeroa entisestään, Inberg muistuttaa. – Palkkatasa-arvon saavuttaminen edellyttäisi edelleen naisvaltaisten alojen palkkojen korottamista miesvaltaisia aloja enemmän. Tämä ei ole pelkästään oikeudenmukaisuuskysymys, vaan myös taloudellisesti järkevää. Paremman palkkauksen avulla voidaan houkutella ja pitää kiinni osaavasta työvoimasta. Sote-sektori ja varhaiskasvatus kamppailevat vakavassa työvoimapulassa. Vientivetoinen malli syventäisi merkittävästi hoitajapulaa.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg, p. 040 705 9115

SuPer on Suomen suurin toisen asteen koulutettujen sote-ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen hoitajien ammattiliitto