SuPer: Rajaton ahneus hämärtää yksityisen vanhustenhuollon
STTK:lainen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on käynnistänyt
kampanjan Mitta täynnä? sosiaali- ja terveydenhuollon yksityissektorin haasteiden korjaamiseksi.
Yhteydenotot liittoon ovat kasvaneet yksityissektorin ongelmien vuoksi. Suurimpana ongelmana
ovat hoitohenkilökunnan jaksamisongelmat sekä huoli hoidon tasosta. Keskeisimpänä haasteena on
henkilöstömitoituksen kuntoonsaattaminen. Yksityissektori jakaa haasteen julkisen sektorin kanssa.
SuPer on tarttunut havaittuihin epäkohtiin tapaus kerrallaan ja mm. Attendo MedOnen ylläpitämä
Keinukamarin hoivakoti Hämeenlinnassa joutuu aluehallintoviraston (AVI) tekemällä päätöksellä
lisäämään henkilökuntaa reippaasti.
SuPer vaatii henkilöstömitoitusta vanhuspalvelulakiin ja on määritellyt hyvän mitoituksen
tasoksi 0,8.
"Kovasti yksityiset kiristävät työtahtia, tulosta pitäisi tulla, mutta miten vanhuksilla tulosta
tehdään?"
SuPer teki kesä-heinäkuussa kyselyn yksityissektorilla työskenteleville luottamushenkilöille.
Vastauksia tuli 271, ja vastausprosentti oli 41. Kyselyllä haluttiin kartoittaa henkilöstömitoituksia ja
osaamisen käyttöä yksityissektorin työpaikoilla. Kyselyn vastanneista 90 prosenttia työskentelee
vanhustenhoidossa.
Kyselyn alustavasta selvityksestä ilmenee, että joka viidennessä yrityksessä henkilöstömitoitus on
alle minimisuositusten. Runsas 40 prosenttia yrityksistä täyttää vain minimitason, hyvällä tasolla
(suositusten mukaan) mitoitus on ainoastaan 12 prosentissa yrityksistä. Mitoituksiin myös lasketaan
virheellisesti henkilöstöä, jotka eivät lainkaan osallistu hoitotehtäviin kuten esimerkiksi
johtotehtävissä toimivia ja hallinnollista henkilöstöä. Mitoituksiin lasketaan myös vailla alan
koulutusta olevia ja oppisopimusopiskelijoita.
Useissa yrityksissä henkilöstömitoitukset ovat lisäksi viikonloppuisin alhaisemmat. Yritykset siis
säästävät.
Case Attendo MedOnen hoivakoti Keinukamari, Hämeenlinna
Aluehallintoviraston 11.7.2011 päätöksen mukaan henkilöstömitoitus Keinukamarissa on ollut
riittämätöntä. Päätöksessä määritellään hoivakoti Keinukamarin henkilökunnan mitoitukseksi
vähintään 0,6 sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen saanutta työntekijää asukasta kohden.
AVI:n mukaan avustavaa henkilökuntaa tulee olla 0,10-0,15 työntekijää asukasta kohden. Päätös
tarkoittaa toimintayksikköön lisäystä nykyiseen 7 hoitajaa ja 6 avustavaa henkilöä. Asukkaita on 67,
ja päätöksen mukaan tulee koulutettua hoitohenkilökuntaa olla 40 ja avustavaa henkilöstöä 6,6.
Hämeenlinnan kaupunki tilaa Attendo MedOnelta tehostettua palveluasumista ja dementiahoivaa
0,50-0,60 koulutettua hoitajaa ja avustavaa henkilökuntaa 0,10 henkilöä asukasta kohden
ympärivuorokautiseen hoitoon. Hämeenlinnan kaupunki on ostanut palvelut
minimihenkilöstömäärällä. Attendo MedOne palvelun tuottajana ei palkkaa hoitotyöhön ostajan
tilaamaa henkilöstömäärää. MedOne laskee mitoitukseen myös hallintohenkilöitä, jotka eivät
työskentele toimintayksikössä, tämä vääristää hoitohenkilökunnan määrän. Avustavaksi
henkilökunnaksi on palkattu vain puolen työntekijän työpanos. Alhainen henkilöstömitoitus
vaarantaa asukkaiden turvallisuuden ja työntekijöiden työturvallisuuden varsinkin yövuoroissa.
Hämeenlinnan kaupunki on todennut, että Keinukamarin ryhmäkoteihin tullaan valitsemaan
asukkaiksi vaikeasti muistihäiriöisiä asiakkaita ja muihin asuntoihin fyysiseltä toimintakyvyltään
runsaasti apua ja hoivaa tarvitsevia asukkaita. Lisäksi yksikkö järjestää selvitysten mukaan
saattohoitoa.
AVI kiinnittää päätöksessään Hämeenlinnan ikäihmisten lautakunnan huomiota vastaisen varalle
yksityisten palvelutuottajien kanssa tehtyjen ostopalvelusopimusten riittävään ja asianmukaiseen
valvontaan.
SuPerin mukaan Keinukamarin ongelmia ovat olleet riittämättömän henkilöstömäärän lisäksi
potilas- ja työturvallisuutta uhkaavat tilat, vailla alan koulutusta olevien käyttäminen sekä
puutteellinen saattohoito.
Ostopalvelujen valvonta kunnissa on puutteellista
Kunnissa ja kuntayhtymissä ei ole riittävästi sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen tilaajaosaamista.
Lisäksi omavalvonta on puutteellista. Palveluja ostetaan liian alhaisella henkilöstömitoituksella.
Palvelujen tarjoajat syyllistyvät sopimusrikkomuksiin.
SuPer vaatii, että valvontaa lisätään ja siihen kohdistetaan riittävästi resursseja. Osto- ja
kilpailutusosaamista on vahvistettava. Hoitotyöhön tulee palkata riittävästi koulutettua
hoitohenkilökuntaa. Potilas- ja työturvallisuus on pystyttävä aina turvaamaan.
Tällä hetkellä käytössä ovat vain suositukset henkilöstömitoituksista. Suosituksia ei ole noudatettu.
Lisäksi ne ovat liian alhaiset nykyisessä tilanteessa, jossa asiakkaat ovat usein monisairaita ja
huonokuntoisia. Vanhuspalvelulakiin on ehdottomasti saatava henkilöstömitoitus ja sanktiot lain
rikkomisesta.
Vanhustenhoidossa on valitettavasti tilanne, jossa palveluntarjoajat joko noudattavat
minimisuositusta tai menevät jopa sen alle. Hoito ei lähde asiakkaan tarpeista. Hoitohenkilökunta
uupuu hallitsemattomasta työmäärästä ja riittämättömyyden tunteesta, kun ei ole mahdollisuuksia
toteuttaa hyvää hoitoa.
SuPeriin kuuluu 78 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä
sektorilla.
Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Juhani Palomäki, 044 569 2634