20.9.2024

Järjestöjen kannanotto: Hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon professiojohtamisen virat säilytettävä Satakunnassa

Suomen Sairaanhoitajat, Akavan sairaanhoitajat ja Taja, Hallintoylihoitajien hallitus, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Talentia ry ja SuPer ry vastustavat hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon professiojohtamisen virkojen poistamista Satakunnassa. Näiden virkojen olemassaolo on ratkaisevan tärkeää korkealaatuisten ja ammattitaitoisten palvelujen varmistamiseksi, ja niiden karsiminen uhkaa alueen terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden laatua, toimivuutta ja turvallisuutta. Virkatehtävien poistaminen on myös vastoin nykyistä sosiaali- ja terveydenhuollon lakia, jossa edellytetään monialaista johtamista (§8, 612/2021).

Professiojohtamisen merkitys

Hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon johtotehtävät eivät ole pelkästään hallinnollisia, vaan niiden kautta varmistetaan, että alan asiantuntijat voivat toteuttaa tehtävänsä korkeatasoisten, näyttöön perustuvien hoito- ja palvelumallien mukaisesti. Tutkimusnäytön mukaan professiojohtamisella on keskeinen rooli laadunvarmistuksessa, ammatillisen kehittymisen tukemisessa ja riittävän osaamisen varmistamisessa, mikä heijastuu suoraan palveluiden laatuun.

Korostamme, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön kokonaisuudistuksen aloitusseminaarissa 4.9.2024 sosiaali- ja terveysministeriön viesti oli selvästi päinvastainen kuin mitä nykyiset toimet Satakunnassa viestivät: professiojohtamista tulee vahvistaa, jotta ala pysyy vetovoimaisena kaikille ammattilaisille. Ministeriön painotus kertoo siitä, kuinka välttämätöntä on, että johtamisroolit säilyvät ja kehittyvät osana terveyden- ja sosiaalihuollon rakenteita, eivätkä heikkene. Alan asiantuntijuuden ja ammatillisen kehityksen tukeminen vaatii nimenomaan vahvaa johtajuutta.

Vaikutukset henkilöstöön ja palveluihin

Jos professiojohtamisen virkoja vähennetään seuraukset ovat merkittäviä. Tutkimukset osoittavat, että johtamisroolien heikentäminen johtaa henkilöstön tyytymättömyyteen ja lisää työntekijöiden vaihtuvuutta, mikä vaarantaa palvelujen jatkuvuuden ja laadun. Ilman vahvaa ja asiantuntevaa alan johtamista, henkilöstön tuki ja ammatillinen kehittyminen kärsivät, mikä vaikuttaa suoraan palvelujen laatuun, henkilöstön pito- ja vetovoimaan sekä heikentää kykyä vastata alueen väestön tarpeisiin.

Vetoomus päätöksentekijöille

Satakunta tarvitsee vahvaa johtajuutta terveys- ja sosiaalialalla. Ottaen huomioon alueen palvelutarpeen kasvu ja terveydenhuollon resurssien niukkuus, professiojohtamisen vähentäminen ei ole kestävä ratkaisu.

Kehotamme Satakunnan aluehallitusta arvioimaan uudelleen näitä muutoksia, jotka voivat vakavasti heikentää hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon johtamista alueella. Ministeriön viesti vahvemmasta hyvinvointialuetasoisesta professiojohtamisesta on selkeä. Vahva ja osaava professiojohtaminen on perusta, jonka varassa toimivat laadukkaat, vastuulliset ja oikea-aikaiset terveys- ja sosiaalipalvelut.

Kannanoton allekirjoittajat:

Anne Pauna