Henkilökunnan velvollisuus tehdä ilmoitus epäkohdista
Vuoden 2024 alussa astui voimaan uusi valvontalaki. Valvontalaissa säädetään sekä palveluntuottajan että henkilöstön ilmoitusvelvollisuudesta. Lyhyesti tämä tarkoittaa, että jos huomaat tai saat tietoosi epäkohdan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa niin siitä täytyy tehdä ilmoitus.
Tällainen epäkohta on asiakkaan tai potilaan kaltoinkohtelu. Kaltoinkohtelulla tarkoitetaan fyysistä, psyykkistä tai lääkkeillä aiheutettua toimintaa. Lisäksi ilmoitusvelvollisuus koskee asiakas- ja potilasturvallisuutta uhkaavat tekijöitä kuten toteutumaton mitoitus tai jos yksikössä on liian vähän sosiaali- ja terveydenhuoltoon koulutettua henkilökuntaa tai jos toimintakulttuurissa on asiakkaalle tai potilaalle vahingollisia toimia.
Miten ilmoitus tehdään? Jokaisessa sosiaalihuoltopalveluita tarjoavassa yksikössä tulee olla jo omavalvontasuunnitelmassa ohjeistus, kuinka ilmoitus tehdään. Jos yksikössäsi näin ei ole, asia täytyy korjata ( ks. Valvontalaki 30§ Palveluntuottajan velvollisuus tiedottaa henkilöstön ilmoitusvelvollisuudesta). Aluehallintoviraston sivuilta löytyy ilmoituslomake Ilmoitus sosiaali- tai terveydenhuollon toiminnan epäkohdasta.
Ilmoitus annetaan yksikön esihenkilölle. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta palvelunjärjestäjälle, eli hyvinvointialueelle. Ilmoituksen vastaanottanut henkilö, palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai epäkohdan uhan poistamiseksi. Jos epäkohtaa ei korjata viivytyksettä, ilmoituksen tehnyt henkilö voi tehdä ilmoituksen valvontaviranomaiselle.
Miksi ilmoituksia ei tehdä tai niitä tehdään vähän? Suurin pelko on esihenkilön suhtautuminen ilmoituksen tekijään. Valvontalaki sanoo ” llmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia tehdyn ilmoituksen seurauksena. Palveluntuottajan tai vastuuhenkilön menettelyä on pidettävä kiellettynä vastatoimena, jos henkilön työ- tai virkasuhteen ehtoja heikennetään, palvelussuhde päätetään, hänet lomautetaan, häntä muutoin kohdellaan epäedullisesti tai häneen kohdistetaan muita kielteisiä seurauksia sen vuoksi, että hän on tehnyt 2–4 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tai osallistunut ilmoittamansa asian selvittämiseen. Kiellettyä on myös estää tai yrittää estää henkilöä tekemästä 2–4 momentin mukaista ilmoitusta.”
Sosiaali- ja terveydenhoidon toimintakulttuuriin täytyy saada muutos. Olisi pikemminkin palkittava sellainen henkilö, joka on havainnut puutteen toiminnassa. Asiat eivät muutu, jos niihin ei uskalleta puuttua.
Minna Aittakallio
Asiantuntija
Kommentit
Lähetä kommentti
Minna Aittakallio
Asiantuntija
minna.aittakallio@superliitto.fi