26.5.2014

Aikaa tehdä työ hyvin?

Kuvittele, että sinulle on annettu työtehtävä, jonka haluat hoitaa hyvin. Voit olla ammatiltasi hoitaja, huoltomies tai vaikka asiakaspalvelija. Sinulla on kokemusta riittävästi ja käsitys siitä, miten työ tehdään.  Aikaa on kuitenkin liian vähän. Mitä teet?

Kiristätkö tahtia ja jätät tauot väliin? Vai teetkö työn ylimalkaisemmin ja oikaisemalla, hällä väliä -asenteella?  Vai hoidatko työn niin, että lopputulos – oli se sitten hoitotilanne, korjattu putki tai hyvin palvelu asiakas  – on laadukas ja sekä työntekijä että asiakas ovat tyytyväisiä, mutta aikaa kului  liikaa.

Pääsiäisen aikaan Helsingin Sanomissa oli Työelämä-osiossa kirjoitus tunnollisuudesta. Kirjoitus oli otsikoitu ”Tunnollisia ei enää arvosteta työpaikoilla”. Jutussa väitettiin, että nykyään työelämässä menestyvät parhaiten ne, jotka tekevät työt nopeasti ja vähän sinne päin. Vielä 1980-luvulle asti ihmisillä oli aikaa tehdä työnsä huolella ja tarkastaa lopputulos. Sitten tuli lama ja työtahti kiristyi.

Mitä tapahtuu jos työelämässä yhä enemmän palkitaan nopeasti ja sinne päin tekemisestä ja myös ajaudutaan siihen suuntaan? Hoitaja antaa kiireessä ja puolihuolimattomasti jotain lääkettä potilaalle, asiakaspalvelija antaa ohjeita ylimalkaisesti ja neuvoo väärin ja huoltomies korjailee niin, että asia ei tule korjatuksi? Käsi pystyyn kuka meistä haluaa näin toimivien työntekijöiden hoidettavaksi tai palveltavaksi? Kiire ja liika nopeus johtaa helposti virheisiin. Joskus virheitä voidaan joutua korjaamaan ehkä moneenkin kertaan. Erikseen ovat ne tilanteet ja virheet, joita ei voi korjata, eikä työtä tilata uusiksi. Kiire yhdistettynä välinpitämättömään asenteeseen johtaa vielä vahingollisempaan tulokseen.  

Työn tekeminen vaatiikin oikeasti aikaa, vaikka kuinka yrittäisimme tehostaa ja kiirehtiä. Itse työn toteutus vie aikaa ja yllättävät muutokset ja keskeytykset lisäävät ajan tarvetta. Asioiden omaksuminen ja tiedon hakeminen vie aikaa. Tiedon käsittely ja uuden oppiminen vei aikaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen vie aikaa perehdyttäjältä ja toisaalta vaatii aikaa ja sulattelua perehtyjältä. Kun toimintatapoja tai organisaatiota muutetaan, pitäisi työntekijöiden oppia uudet työkaverit, tavat ja rakenteet ja myös poisoppia vanhasta. Tämä vie aikaa.

Vuorokaudessa on tunteja kaikilla yhtä paljon kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Elämänrytmi ja ympäristö ja sen vaatimukset sekä kärsimättömyys ovat kuitenkin kasvaneet huimasti. Väittäisin että useimmat meistä haluavat edelleen tehdä työnsä hyvin ja olla siitä ylpeitä. On kuitenkin eri asia annetaanko siihen realistisia mahdollisuuksia: kohtaavatko tarpeet ja tavoitteet käytettävissä olevat resurssit?
 
 

    Kommentit

    Annika26.06.2014 09:14:04Loistava kirjoitus! Samoja ajatuksia mietin joka päivä.

    Teppu27.05.2014 11:39:10Kyllä se tauko jää pitämättä. Kuitenkin ajattelen, että tarvittaisiin enemmän yhteenhiileen puhaltamista ja työtapojen jalostamista. Työpaikka, jossa asioista on voitu sopia, työt luistaa paremmin. Myös se, että nopea mutta ei niin laadukas työ on arvossaan, sotii minun arvomaailmaa vastaan. Hoitotyössä ei voi oikoa ilman, että asiakas/potilas kärsii, se on nähty. Ahdistuneet, epätietoiset ja tyytymättömät asiakkaat; se hoitaja, joka on oikeasti läsnä ja panostaa työhönsä, hyvittää sitten näitä "pikakiitäjiä". Onko mitään järkeä näillä ylilyönneillä?

    Lexa27.05.2014 01:56:38Niin totta!!! Ja miten ikävää. Itse olen aloittanut 3vko:a sitten täysin uudessa työssä. Lähihoitajasta valmistun sairaanhoitajaksi ihan näillä näppäimillä ja nyt sairaanhoitajan sijaisuutta tekemässä. Tosiaan aivan uutta asiaa ja perehdytyksestä ei tietoakaan. Monet työvuorot menneet ilman ruokataukoa (näistä olen laittanut ylityöksi) ja ylityöksi mennyt moni päivä. Myöskin asioita jäänyt hoitamatta jo pelkästään sen vuoksi, että kaikkea ei ole minulle osattu kertoa. Kyllä tänään tuli sellainen olo, että miksi en vain jäänyt lähihoitajaksi, kun sen työn osasin. Miksi piti lähteä opiskelemaan vielä lisää ja olla sitten varsin tumpelona. No, ehkä tämäkin tunne laantuu, kun vähän lisää saan informaatiota osaston tavoista ja myöskin potilaiden diagnooseista. Siinä kyllä olen täysin samaa mieltä, että liian pienellä miehityksellä nykypäivänä töitä tehdään. Varmasti monet sairauslomat jäisi pitämättä, jos ei olisi niin kiirettä. Potilailla olisi turvallisempi/luottavaisempi olo saamaansa hoitoon. Ja mikä parasta, vahinkojen tapahtumiset varmastikin vähenisi roimasti.

    Lähetä kommentti