29.5.2024

SuPerin liittokokous käynnistyi

SuPerin liittokokous Helsingin Messukeskuksessa käynnistyi tänään keskiviikkona 29. toukokuuta avajaisjuhlallisuuksilla. Avauspuheenvuoron piti puheenjohtajan tehtävän jättävä Silja Paavola. Hän muistutti kutsuvieraita ja kokousedustajia siitä, miten tärkeää työtä superilaiset tekevät. "Superilaisten työ on hyvinvointivaltion perusranka. Työ vaatii piinkovaa ammattitaitoa, mutta myös sydäntä, Paavola sanoi.” Kokousväki kiitti Siljaa kuluneista vuosista ja antoi aplodit seisten.

Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen toi kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.), joka osoitti kiitoksensa superilaisille heidän tekemästään yhteiskunnassa välttämättömästä ja merkityksellisestä työstä. KT:n tervehdyspuheen piti toimitusjohtaja Markku Jalonen. Hän kiitti niin puheenjohtaja Paavolaa kuin superilaisia heidän tekemästä työstä kunnissa ja hyvinvointialueilla ja puhui myös sote-alan ajankohtaisista haasteista, kuten palkankorotusten sitomisesta nk. vientimalliin ja aikuiskoulutustuen lopettamisesta.

Hyvinvointiala Halin toimitusjohtaja Sanna Aunesluoma puhui mm. arvostuksesta ja luottamuksesta ja korosti sitä, miten tärkeää on löytää veto- ja pitovoimatekijöitä alalle. STTK:n tervehdyksen tilaisuuteen toi puolestaan puheenjohtaja Antti Palola. Palola kertasi ay-liikkeen merkitystä ja kiitti superilaisia sekä puheenjohtaja Paavolaa. Puheenjohtaja Palola muistutti kokousväkeä osaamisen tärkeydestä: ”Osaamisesta on huolehdittava tulevaisuudessakin, jotta Suomi säilyy ketteränä toimijana ja on turvassa.”

Kello 13 alkavassa varsinaisessa kokouksessa superilaisten itselleen valitsemat kokousedustajat valitsevat liiton puheenjohtajiston ja päättävät toiminnan suuntaviivoista seuraavalle kaudelle 2024–2028. Kokousedustajat keskustelevat myös mm. ammattiosastojen tekemistä aloitteista.

Liiton nykyinen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle

Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 olivat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi oli ehdolla Hanna Jokinen

Liittokokous lyhyesti:

• SuPerin liittokokous on liiton korkein päättävä elin.
  • Liittokokous kokoontuu joka 4. vuosi.
  • Kokous pidetään 29.–30.5.2024 Helsingissä.
  • Edustajat kokoukseen on valittu kevään liittokokousvaaleissa. Vaalit käytiin 20.3.–8.4.