3.10.2024

SuPer on mukana Helsingin Hyvä Ikä -tapahtumassa 2.–3.10.

SuPer on mukana tänään ja huomenna Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Hyvä Ikä -tapahtumassa, jossa yhdistetään vanhustyön ajankohtainen tieto ja käytännön ratkaisut.

Tänään oli vuorossa SuPerin suuri vetovoimapaneeli, jossa kysyttiin ”Miksi arvostettu työ ei vedä?” Monipuolisessa keskustelussa käsiteltiin aihetta monipuolisesti mm. hoitajapulan, vastuun, arvojen, omaisten, opiskelijoiden ja ihmisoikeuksien näkökulmasta.

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg on yksi neljästä keskusteluun osallistuneesta panelistista. Hän korosti, että kun alan veto- ja pitovoimaa lähdetään parantamaan, pitää työyksiköiden ammattilaiset ottaa mukaan ratkaisujen kehittämiseen.

– Toivoa on, puheenjohtaja painottaa keskustelun viimeisessä puheenvuorossaan, kun lähihoitajien annetaan tehdä kolutuksensa mukaista työtä.

Teppo Kröger, yhteiskuntapolitiikan professori ja Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikön johtaja Jyväskylän yliopistosta puolestaan huomautti, että omaisten varaan ei nykypäivän hoivakriisin ratkaisua voi asettaa.

– Onko oikeasti edes kansantaloudellisesti kannattavaa, että keski-ikäiset naiset poistuvat työmarkkinoilta ja jäävät kotiin hoitamaan ikääntyviä vanhempiaan?

Maritta Haavisto on Helsingin kaupungin seniorikeskusten johtaja. Hän korosti omassa puheenvuorossaan arvojen ottamisen ratkaisujen keskiöön. Arvojen tulee ohjata tekemistä työn kaikilla tasoilla – rahoituksesta työyksiköihin.

Neljäs panelisti oli Paula Määttänen, joka vaihtoi työpaikkansa ympärivuorokautisen hoitopaikasta linja-auton kuljettajaksi. Myös Paula korosti puheenvuorossaan, että hoitotyö oli työtä jota hän rakasti, ja jos alan rahoitus, työnohjaus ja palkkaus saadaan kohdilleen, hän palaisi entiseen työhönsä mieluusti.

Paneelikeskustelua luotsasi sosiaali- ja terveysalan erikoistoimittaja Tiina Merikanto.

SuPerin asiantuntija Elina Kiuru luennoi Hyvä Ikä -messujen toisena tapahtumapäivänä aiheesta ”Hoitotyössä kielitaito on yhteinen asia.”

Kiuru esitteli yleisölle SuPerin vuonna 2021 ja 2023 toteuttamien jäsenkyselyiden tuloksia. Toistuvien jäsenkyselyjen avulla selvitetään mm. työperäisten maahanmuuton vaikutuksia työpaikkoihin sekä superilaisten työhön ja työhyvinvointiin. Kyselyissä kartoitetaan tilannetta työpaikoilla ja jäsenten mielipiteitä.

Vastaava jäsenkysely toteutettiin SuPerin toimesta myös syksyllä 2024.