16.10.2024

Jäsenkirje ammattitaidon ylläpitämisestä

Hyvä superilainen,

Olet valinnut hienon ja tärkeän ammatin, jossa autat ihmisiä vauvasta vaariin. Ilman sinua ja muita sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisia hyvinvointivaltiomme ei toimi, emmekä voisi luottaa siihen, että meistä pidetään huolta, kun emme itse siihen kykene.

Julkinen talous on kriisiytynyt. Huolimatta tästä on tärkeää, että asiakkaat ja potilaat saavat laadukasta ja turvallista palvelua ja hoitoa. Me SuPerissa pidämme tärkeänä, että sinä saat tehdä osaamistasi vastaavaa työtä, käyttää asiantuntijuuttasi ja saat mahdollisuuksia jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Olemme tukenasi ajamalla etujasi ja vaikuttamalla aktiivisesti päättäjiin ja päätöksentekoon. SuPerin tekemässä vaikuttamistyössä ja edunvalvonnassa sinun äänesi ja huomiosi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan arjesta on olennaisen tärkeä.

Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus laadukkaisiin palveluihin ja hoitoon sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatuksen ja opetuksen toimialalla. Ammattilaisena käytät koulutuksesi ja työkokemuksesi tuomaa laaja-alaista osaamista työssäsi. Lähihoitajalla lääkehoito on oleellinen osa ammattitaitoa ja sitä toteutetaan erilaisissa toimintaympäristöissä.

Turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa lähihoitajilla on keskeinen asema. Siksi onkin tärkeää ylläpitää lääkehoidon osaamista säännöllisellä täydennyskoulutuksella. Työnantajallasi on velvollisuus mahdollistaa täydennyskoulutukseen osallistuminen ja varmistaa jokaisen työntekijän riittävä ammattitaito, sekä hyvät ja turvalliset työolosuhteet lääkehoidon toteuttamiseen.

Ammattitaidon ylläpitäminen ja siinä kehittyminen on jatkuvaa oppimista. Sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisen roolin ja tehtävän näkyväksi tekemisen ja osaamisen päivittämisen avulla varmistetaan SuPerilaisten monipuolisten työpaikkojen säilyminen tulevissa yt- ja muutosneuvotteluissa. Esimerkiksi lääkehoito muuttuu jatkuvasti ja on tärkeä osa lähihoitajan työtä. Siksi SuPer kannustaa kaikkia lääkehoitoa toteuttavia lähihoitajia suorittamaan työnantajan edellyttämän lääkehoidon tentin ja tarvittavat näytöt.

Ystävällisin terveisin,

Päivi Inberg