27.4.2023

SuPers representantskap: Närvårdarna måste ges arbetsuppgifter som motsvarar deras utbildning och yrke

Arbetsgivarna måste kunna identifiera och erkänna den kompetens som närvårdarexamen ger och på arbetsplatserna utnyttja den i hela sin utsträckning. – Fortfarande går närvårdarnas bredbasiga kompetens förlorad inom vårdsektorn och småbarnspedagogiken. Med tanke på rådande vårdarbrist är detta obegripligt, säger ordföranden för SuPers representantskap Päivi Inberg.

Utbildade närvårdare ska få utföra arbete som motsvarar deras utbildning och yrke. Så står det även i rapporten från den arbetsgrupp som STM i november 2021 tillsatte för att arbeta fram programmet Personalens tillräcklighet och tillgången till arbetskraft inom social- och. Programmet syftade till att hitta hållbara lösningar för att täcka social- och hälsovårdens behov av arbetskraft nu och under kommande år, varvid innehållet och arbetsfördelningen i vårdarnas arbete visade sig vara av central betydelse. Statistiken visar att det nu och framöver råder störst brist på just närvårdare. – Vårdarbristen försvinner inte av sig själv. För att stärka vårdbranschens och småbarnspedagogikens dragnings- och hållkraft måste arbete utföras på alla nivåer, säger SuPers ordförande Silja Paavola som i arbetsgruppen representerade SuPer.

SuPer har lagt fram flera möjliga lösningar, med bättre arbetsbeskrivning, arbetsförhållanden och lön som viktigast. Yrkesutbildade personer ska i sitt arbete kunna inrikta sig på arbetsuppgifter som motsvarar utbildningen, och antalet anställda för assisterande och stödjande uppgifter måste öka så att klient- och patientsäkerheten inte hotas och branschens behörighetskrav inte sänks.

– För den som har avlagt närvårdarexamen ska arbetet inte vara att städa, tvätta eller laga mat. Det ska vara att vårda, fostra och rehabilitera människor i alla åldrar, säger representantskapets ordförande Päivi Inberg. Som ett exempel kan nämnas att närvårdarna, enligt SuPers utredning av den specialiserade sjukvården, fortfarande inte får utföra sådana uppgifter inom specialiserad sjukvård som motsvarar den kompetens deras examen ger dem.

Närvårdarutbildning ska fortsättningsvis hålla hög klass  

Serviceproduktionen inom social- och hälsovården och småbarnspedagogiken måste också framöver bygga på kompetent och tillräckligt språkkunnig, yrkesutbildad personal. Därmed tryggas också klient- och patientsäkerheten. SuPer har krävt att obligatoriska, gallrande lämplighets- och inträdesförhör återinförs för närvårdarexamen, för att utbildningen och branschen inte ska råka ut för personer som inte är lämpade och för att antalet studerande som avbryter ska minimeras.

Närvårdarexamen producerar kompetens för hela vårdsektorn och småbarnspedagogiken. Utbildningen har kontinuerligt utvecklats för att svara mot arbetslivets föränderliga behov. I närvårdarens uppgifter ingår bland annat kontroll och bedömning av klientens eller patientens allmäntillstånd, medicinska åtgärder och rehabilitering.  I småbarnspedagogiken främjar närvårdarna barnets tillväxt, välmående och lärande och har som enda yrkesgrupp utbildning för och rätt att verkställa läkemedelsvård. De situationer närvårdaren ställs inför i sitt arbete är ofta krävande och komplicerade, och de kräver stark professionell kompetens och etik.

Till SuPer hör cirka 85 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn. Under förbundsmötets mandatperiod är representantskapet SuPers högsta beslutande organ. Representantskapet sammanträder två gånger i året. Representantskapets möte äger rum i Tammerfors 26–27.4.2023.

Mer information:

Ordförande för SuPers representantskap Päivi Inberg, 040 705 9115
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085