SuPers Paavola: Småbarnspedagogiken saknar också barnskötare – barnens rättigheter uppfylls inte
Med arbetskraftsbrist och kris inom småbarnspedagogiken prövas också branschens barnskötare, säger SuPers ordförande Silja Paavola. – Småbarnspedagogiken mår verkligt dåligt. Det finns inte tillräckligt utbildad personal för att garantera god småbarnspedagogik och trygghet för barnen. SuPers enkät visar på brister också i barnens läkemedelsbehandling. Den verkställs på sina håll av arbetstagare som saknar utbildning i läkemedelsbehandling och utan att tillräcklig kompetens finns tillgänglig på arbetsplatsen. Branschen har svårt att rekrytera yrkesutbildad personal eftersom varken löner eller arbetsförhållanden är vad de borde vara.
– Om man i fortsättningen vill kunna erbjuda småbarnspedagogik måste branschens förmåga att attrahera och behålla personal stärkas. Löner och arbetsförhållanden måste lyftas till en nivå som gör det möjligt att söka sig till branschen, säger Paavola.
I förhållande till antalet barnskötare har antalet lärare inom småbarnspedagogik ökat. Detta har lett till en betydande förändring i branschen och till att bristen på lärare och barnskötare har förvärrats. Många barnskötare upplever att barnskötarens arbete inte uppskattas och en del av dem har sökt sig till andra uppgifter. Det är varken ändamålsenligt eller i barnens intresse att antalet barnskötare inom småbarnspedagogiken skärs ned och att deras roll krymper. – Det var vansinne att rasera den tidigare, fungerande modellen som innebar att barnskötarna var fler än nu och mer involverade i planeringen av barnets tidiga fostran, säger Paavola.
Det finns lösningar för att lösa branschens personalbrist och för detta behövs pengar. Tillräckligt många utbildade arbetstagare måste anställas och personaldimensioneringen vara i skick under hela dagen. Vikariearrangemang som ger beredskap inför frånvaro behövs och personal ska inte flyttas från grupp till grupp. Bättre beredskap måste finnas för barn med speciella behov. Personalstrukturen måste ändras och antalet barnskötare ökas, i synnerhet i småbarnsgrupper.
– I grupper för barn under 3 år kan en bättre personalstruktur än den nuvarande åstadkommas så att varje grupp har två barnskötare och en lärare inom småbarnspedagogik. En sådan lagändring är lätt att genomföra och minskar omedelbart personalbristen med uppskattningsvis 2 600 lärare, säger Paavola.
Vid beslut om småbarnspedagogikens personalstruktur måste man bättre beakta att barnets intresse ska prioriteras och att förhållandena mellan barnet och personalen inom småbarnspedagogiken ska vara så bestående som möjligt. Det är inte många enheter som i dag uppfyller de syften som gäller för lagen om småbarnspedagogik, trots att dessa syften är en förutsättning för att barnen ska må bra.
– Arbetsgivarna måste inse småbarnspedagogikens samhälleliga betydelse och sörja för att det finns tillräckligt mycket utbildad personal, betonar Paavola. – Alla yrkesgruppers kompetens måste respekteras. Vi har inte råd att slarva bort barnskötarnas värdefulla yrkesskicklighet. Den är till nytta för barnen och deras familjer.
Till SuPer hör mer än 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn.
Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 5275 085