SuPers Paavola: Andan i lagen om vårdardimensioneringen har inte förverkligats – förändringar efterlyses
Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer, uppmanar arbetsgivare att följa lagen om vårdardimensionering inom heldygnsomsorgen för äldre. − Vi har fått en hel del besvikna meddelanden av vårdarna angående arbetsgivarnas förhållningssätt till lagreformen. Reformen har inte tagits på allvar, utan verksamheten har fortsatt såsom tidigare, berättar Paavola.
Lagreformen om vårdardimensioneringen trädde i kraft den 1 oktober. I det första steget bör dimensioneringen vara minst 0,5 och senast den 1.4.2023 minst 0,7. Från och med den 1 oktober omfattar vårdardimensioneringen endast direkt kundarbete. En separat resurs bör reserveras för indirekt kundarbete, dvs. så kallat stödarbete, såsom städning, tvätt och matlagning. Vårdardimensioneringen måste förverkligas arbetsplatsspecifikt och varje dag.
Det har framkommit problem med att skilja mellan direkt och indirekt kundarbete. Vårdarna har fortsatt att utföra stödarbete, även om syftet med lagen har varit att koncentrera vårdarnas sakkunnighet till vårdarbetet. Stödarbetet är viktigt, men dessa uppgifter bör utföras av egna proffs. Om vårdarnas arbete fortfarande omfattar indirekta uppgifter måste de nämnas i arbetsbeskrivningen, och den tid som spenderas på dem får inte inkluderas i dimensioneringen. Prioriteten bör vara att vårdarna har tillräckligt med tid för att erbjuda kvalitetsvård.
− För att lagstiftningen ska iakttas måste varje enhet granska sin egen verksamhet och korrigera den till att efterfölja lagen. I praktiken innebär det att man kontrollerar antalet vårdpersonal och kartlägger tiden för rengöring, mat, tvätt och underhåll av fastigheter så att de kan separeras från vårdarbetet. Enheterna skiljer sig från varandra, varför arbetsgivaren måste utreda situationen för varje enhet separat. Utredningen och åtgärderna som följer måste motsvara den verkliga situationen, det får inte vara en slumpmässig uppskattning, säger SuPers sakkunniga Sari Ilonummi.
Vårdarna inom äldrevården har under en lång tid varit belastade och en förbättring är efterlängtad. Coronatiden har förvärrat situationen ytterligare.
En studie på ett känslomässigt plan som genomfördes i oktober visade att SuPers medlemmar är mycket besvikna vad gäller personalens tillräcklighet. 60 procent av de tillfrågade upplevde en känsla av uppgivenhet. Så många som 40 procent av de tillfrågade inom de sociala tjänsterna var besvikna. I studien som utfördes i början av oktober 2020 deltog 3 175 SuPer-medlemmar. (Studien genomfördes i samarbete med NayaDaya Oy.)
− En del av vårdarna har bytt bransch och andra väntar på att se vad lagreformen för med sig. Det finns dock ingen tid att slösa, och graden av besvikelse börjar bli riktigt hög. Lagen måste följas och att bygga förtroende tas på allvar, betonar ordförande Silja Paavola.
Lagens förverkligande måste övervakas och tillräckliga resurser garanteras. Myndighetsvägledningen är först på kommande och utbildningarna på väg att inledas. − Man borde ha förberett sig för situationen tidigare, påminner Paavola.
SuPer har nästan 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran inom den offentliga och privata sektorn.
Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085
SuPers sakkunniga Sari Ilonummi, 050 341 6079