SuPers klient- och patientsäkerhetsdag 17.9.: Utbildade vårdgivare är nyckeln till att upprätthålla klient- och patientsäkerhet
Temat för årets klient- och patientsäkerhetsdag är diagnostisk säkerhet, som uppmärksammar vikten av korrekt diagnos som en garanti för säkerheten. - Yrkesövergripande samarbete och fullt utnyttjande av närvårdarens kompetens säkerställer säker service och vård inom social- och hälsovårdstjänsterna, konstaterar SuPers ordförande Päivi Inberg.
När- och primärvårdare är skyddade yrkesbeteckningar och utgör den största yrkesgruppen inom social- och hälsovården. - Utbildade vårdgivare är nyckeln till att upprätthålla klient- och patientsäkerhet, påminner Inberg.
Världsdagen för patientsäkerhet firas nu för sjätte gången. - Dagen firas i Finland som klient- och patientsäkerhetsdag, eftersom vi i Finland utöver klientsäkerheten även vill lyfta fram frågan ur socialvårdens perspektiv, påpekar Inberg.
Social- och hälsovårdspersonalens uppgift är att identifiera klienten och patienten på ett tillförlitligt sätt. Med identifiering avses de metoder som används för att säkerställa att rätt person får rätt vård, omsorg eller tjänst. Identifieringen är grunden för säker behandling, vård och service och utgör en väsentlig del av klient- och patientsäkerheten. Felaktig identifiering har konstaterats vara grundorsaken till flera incidenter. Patientidentifieringen är till exempel en faktor som väsentligt påverkar läkemedelssäkerheten. Det uppskattas att upp till 10 procent av de rapporterade läkemedelsincidenterna är relaterade till brister vid patientidentifieringen. - När- och primärvårdarnas roll och betydelse för att säkerställa identifieringen är betydande och väsentlig, konstaterar Päivi Inberg.
Vaccinationsförordningen, som trädde i kraft i början av maj, ger när- och primärvårdarna rätt att efter utbildning och kompetensverifiering vaccinera en vuxen. - Som hälso- och sjukvårdspersonal är de betrodda att vaccinera samt informera om vacciners säkerhet och potentiella biverkningar. De vägleder, följer och övervakar dagligen effekterna av läkemedelsbehandling i sitt arbete. Detta säkerställer och snabbar upp säsongsvaccineringarna, lindrar personalbristen och ökar branschens attraktionskraft, förklarar Inberg.
När- och primärvårdarna har i och med sitt yrke och sin kompetens möjlighet att fortsätta att bedöma vårdbehovet inom primärvården fram till slutet av augusti 2027. - Har denna möjlighet utnyttjats i tillräcklig mån och borde inte närvårdarens starka kompetens ökas och inte försvagas genom framtida lagstiftning? frågar SuPers ordförande Päivi Inberg.
Inberg påminner om vikten av fullt utnyttjande av samtliga yrkesgrupper och säkerställande av tillräckliga resurser för att garantera klient- och patientsäkerheten och klienternas och patienternas rätt till säker och högkvalitativ service och vård. - Vi bör se till att alla som arbetar inom social- och hälsovården får koncentrera sig på de uppgifter som motsvarar deras kompetens. Detta kräver bland annat tillräckliga resurser inom assistens- och stöduppgifter, såsom kontorsuppgifter, städning, tvätt- och måltidstjänster.
Mer information: SuPers ordförande Päivi Inberg, tfn 040 705 9115
SuPers sakkunnig Tarja Pajunen, 09 2727 9154
SuPer är den största fackföreningen för personer som har avlagt examen på andra stadiet inom social, hälsovårds- eller pedagogikbranschen i Finland.
Läs SuPers Handbok för patient- och klientsäkerhet