27.5.2024

SuPer, Tehy och Erto: Nya strejkvarningar för den privata hälsoservicebranschen, samt förbud mot övertid och byte av arbetsskift

Fackförbunden SuPer, Tehy och Erto, dvs. Sote rf, har idag utfärdat nya strejkvarningar.

De två nya endagsstrejkerna omfattar bilddiagnostiskt arbete i företagen inom koncernerna Mehiläinen, Terveystalo och Pihlajalinna samt SYNLAB Finland. Strejkerna inom bilddiagnostiken genomförs tisdagen den 11.6.2024 och torsdagen den 13.6.2024 kl. 00.01– 23.59.

Därtill riktas två nya endagsstrejker till arbete i laboratorier i företagen inom koncernerna Mehiläinen, Terveystalo och Pihlajalinna samt SYNLAB Finland och Vita Laboratoriot. Strejkerna genomförs onsdagen den 12.6.2024 och fredagen den 14.6.2024 kl. 00.01-23.59.

Tidsbegränsat förbud mot övertid och byte av arbetsskift och tillfälligt förbud mot flytt med omedelbar verkan

Sote rf utlyser också ett tidsbegränsat förbud mot övertid och byte av arbetsskift och ett tillfälligt förbud mot flytt. De inleds idag måndagen den 27.5. kl. 15 och avslutas måndagen den 10.6.2024 kl. 15.

Åtgärderna riktar sig till företag inom koncernerna Mehiläinen, Terveystalo, Pihlajalinna och Oral Hammaslääkärit. Under det tillfälliga förbudet får SuPer-medlemmar inte flyttas från sina egna arbetsuppgifter eller sin arbetsplats till andra uppgifter eller annan arbetsplats.

Anledningen till stridsåtgärderna är att arbetsgivarens löneförslag i medlingen av en arbetstvisten inom hälsoservicebranschen har varit ohållbara. Högre löneökningar behövs, eftersom tabellönerna inom hälsoservicebranschen är betydligt lägre än Sote-avtalets minimilönerinom den offentliga sektorn. Löneskillnaderna har ökat ytterligare sedan reformen av social- och hälsovårdens lönesystem inleddes i februari.

De uppgiftsspecifika lönerna vid till exempel Mehiläinen Länsi-Pohja är 200–350 euro lägre än i Lapplands välfärdsområde vad beträffar samtliga arbetsuppgifter, såsom intensivvård, akutvård och förlossningar. Vid Mehiläinen Länsi-Pohja motsvarar lönen för en sjukskötare eller barnmorska lönen för en närvårdare i Lapplands välfärdsområde. På motsvarande sätt har närvårdarnas löner blivit betydligt efter lönerna inom den offentliga sektorn.

Den endagsstrejk inom bilddiagnostiskt arbete som Sote rf tidigare utlyste genomförs tisdagen den 28.5.2024 kl. 00.01–23.59.

Mer information om strejkobjekten finns på webbplatsen (på finska).

Mer information:

SuPers förhandlingschef Pia Zaerens, pia.zaerens@superliitto.fi, tfn 050-385 8042

Tehys förhandlingschef Vappu Okkeri, vappu.okkeri@tehy.fi, tfn 0400-913 230

Erto ry:s organisationschef Soile Lindstedt, soile.lindstedt@erto.fi, tfn 040-723 6906