Kolumn: Varje barn har rätt till en utbildad pedagogs yrkeskunskap
Småbarnspedagogiken och dess betydelse för ett barns liv, inlärningsförmåga och framtid har diskuterats mycket offentligt. Synvinklarna experter emellan varierar även de. Det gemensamma målet är att ge barnet en trygg barndom samt god självkännedom och förmågan att interagera med andra människor. Många åtgärder vidtas i ett mycket tidigt skede i barnets liv för att förhindra marginalisering.
En mycket omdiskuterad färsk doktorsavhandling utmanar småbarnspedagogikens tankemönster, enligt vilket tiden tillbringad i daghemmet förbättrar små barns inlärningsförmåga och att alla borde få ta del av småbarnspedagogik. Jag anser småbarnspedagogiken vara av största vikt och den ger alla barn möjligheten att lära sig viktiga färdigheter och skapar trygghet. Vi får trots det aldrig glömma vikten av de närstående och hemmet. God småbarnspedagogik är också beroende av hurudan kvalitet tiden i daghemmet håller. Utbildade sakkunniga, såsom barnskötare och socionomer samt lärare inom småbarnspedagogiken erbjuder en god nivå av småbarnspedagogik.
Arbetet som pedagog är krävande och arbetet förutsätter utbildning inom branschen. För närvarande finns det brist på pedagoger och även brister i vikarier, särskilt i storstadsregionen, och tyvärr jobbar också mycket okvalificerad personal med barn på grund av bristen på vikarier. Korrekt bemanning uppnås inte alltid, vilket gör det svårt att uppnå målen för småbarnspedagogiken och vilket orsakar utmattning hos de anställda. Detta leder i sin tur till en omsättning av pedagoger och brist på vikarier, vilket är oroande. Varje barn har rätt till en utbildad pedagogs yrkeskunskap.
Inom småbarnspedagogiken är det viktigt med varaktiga pedagoger och grupper. Kontinuiteten i vårdförhållandet och bekanta vuxna och barn som erbjuder trygghet är viktiga för barnets emotionella utveckling och välbefinnande. Anpassning till nya situationer får inte förekomma alltför frekvent.
Gruppstorlekarna bör vara små och det bör finnas tillräckligt många pedagoger för att de ska ha möjligheten att observera barnen på ett sådant sätt att barnen lär sig att arbeta tillsammans men också blir uppmärksammade som individer.
Barnen som deltar i småbarnspedagogiken kommer från mycket olika bakgrunder. För vissa barn kan bristen på grundläggande trygghet vara betydande, och detta medför ytterligare utmaningar för pedagogernas arbete. Andelen barn med särskilda behov kan också i vissa fall vara hög. Det bör finnas tillräckligt med utbildad personal för att tillgodose barnens behov i tid. Barnskötare innehar till exempel värdefull expertis vad gäller uppfostran och vård av barn med särskilda behov.
Coronakrisen har ytterligare betonat hur viktiga småbarnspedagogiken och skolan är för barns välmående, och deras betydelse bör inte underskattas.
Silja Paavola,
ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer