12.6.2024

Kolumn: Tack för förtroendet!

Tack för förtroendet!

Ett varmt tack till er SuPer-medlemmar som valde mig till ordförande!

Det är dags att börja ett nytt tidevarv efter Silja. Jag vill här ta tillfället i akt och rikta ett stort tack till Silja för hennes arbete för SuPer och SuPer-medlemmarna. Jag önskar dig lata pensionärsdagar fast jag vet ju att du inte kan gå sysslolös. Njut ändå, åtminstone lite!

Arbetslivet förändras med full fart och även vi måste kunna förändra oss i framtiden även om vi inte vill. Vi måste finna nya arbetsformer för att hantera framtida utmaningar utan att glömma den enastående yrkesstoltheten som SuPer-medlemmarna har.

Aktiva och fackavdelningar runt om i Finland, ni är vår styrka. Basverktygslådan är full med verktyg men förändring kräver långsiktigt arbete och engagemang på ett nytt sätt. När vi tillsammans utvecklar arbetet och stödjer varandra utgör vi tillsammans en större grupp och blir synligare. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Det är alltid bra att fråga arbetskamraterna hur de mår. Frågan kan leda till att man börjar fundera på sitt eget mående, och visar på att arbetskamraten verkligen är intresserad av mig som arbetskamrat. Små handlingar kan ha stor betydelse.

Välfärdsområden har ännu inte hittat sin form och det tar säkert även nästa år innan välfärdsområdena kan skapa enhetlighet i verksamhetsformerna och arbetskulturen. Samarbetsförhandlingar pågår på många områden där man försöker hitta sparåtgärder i den svåra ekonomiska situationen. Det är viktigt att vi kan kommunicera och påverka till att SuPer-medlemmarna behövs i vardagen så att den fungerar. Kunder och patienter får kvalitativ och adekvat vård och omsorg inom välfärdsområdena.

Framtiden är en uppmaning på många sätt. Vi följer upp konsekvenserna av besluten i regeringsprogrammet. Hur de kommer att påverka SuPer-medlemmarnas vardag får vi se efter semestrarna och när hösten kommer.

De kommande förhandlingsrundorna inom olika sektorer där SuPer-medlemmarna är verksamma är utmanande för oss på många sätt och blir svårare på grund av regeringens åtgärder. Men vi skapar en stark grund för kommande förhandlingar genom att sätta mål tillsammans med fackavdelningarna.

Sote-sektorn och småbarnspedagogiken behöver fortfarande handlingar och uppskattning, inte bara ord, så att attraktions- kvarhållningskraften bevaras även i framtiden.

Jag önskar alla en trevlig sommar och skön semester!

Päivi