Kolumn: Är egenkontrollen i skick?
Egenkontrollplanen är som namnet säger ett dokument på papper med vars hjälp tjänsteproducenterna själva övervakar sina enheter. Det har varit obligatoriskt att göra planen sedan 2012. Genom att följa egenkontrollplanen vet man att en patient eller en klient får en trygg och helhetsmässig vård.
Egenkontrollplanen ska göras i samarbete med personalen, även om det naturligtvis är arbetsgivarens skyldighet att göra den. Ändå har alltför många arbetstagare konstaterat att de aldrig ens sett eller hört om en egenkontrollplan, än mindre varit med om att göra en. SuPer har ett önskemål om att egenkontrollplanen ska finnas på nätet och på arbetsplatsen på ett ställe där alla kan se den. Alltför ofta befinner den sig ”i skrivbordslådan”.
Egenkontrollplanen är verkligen ett bra redskap med tanke på att utveckla det egna arbetet och samtidigt en garanti för kvaliteten på tjänsterna. Egenkontrollplanen garanterar att läkemedelssäkerheten och mätarna för vårdkvaliteten är i skick och att det finns en överenskommen praxis på arbetsplatsen som övervakas. Vad kunde vara bättre med tanke på det egna arbetet!
Planen är omfattande. Den består av alla de anvisningar för verksamheten som skrivs för att man ska kunna fullfölja en enhetlig praxis. I dokumentet antecknar man alla viktiga åtgärder, personalens verksamhet och kvaliteten på de producerade tjänsterna.
Det ska finnas en beskrivning av personalens antal och struktur i egenkontrollplanen. Tillsynsmyndigheten Valvira bestämmer att arbetsgivaren ska bedöma och svara för att de anställda har tillräcklig yrkeskompetens, medräknat tillräckliga språkkunskaper för exakt de uppgifter de utför i arbetsgivarens tjänst. Arbetsgivaren svarar för att en anställd har de språkkunskaper som krävs för att förstå såväl klienten som en annan anställd.
I egenkontrollplanen fastställs hur man ska gå till väga om det upptäcks risker i verksamheten, faromoment eller brister i kvaliteten hos vården eller den övriga verksamheten. Av planen måste det framgå vad man ska göra för att förebygga och/eller rätta till de här problemen.
Metoderna med vilka de yrkesutbildade personernas yrkeskompetens säkras, och hur de tillämpas, ska också antecknas på pappret. I det här ingår förstås också en plan för de fortbildningar och tilläggsutbildningar som behövs.
Det är förnuftigt att på varje arbetsplats gå igenom hurdan introduktion man har. Vad ingår i den utöver det kliniska arbetet? Patientdokument, registrering, sekretessbestämmelser, dataskyddsärenden hör bland annat till en god introduktion. Allt detta ska antecknas i planen. Klientens, patientens och de anhörigas rättigheter och en bekräftelse av deras deltagande inte att förglömma. De ska alltid ha möjlighet att ge respons både på patientsäkerheten och på verksamhetens kvalitet.
Låt oss i fortsättningen se till att planen är bekant och att de anställda överallt tas med i arbetet med planen.
Silja Paavola
SuPers ordförande