4.7.2024

Svetten avslöjar ditt hälsotillstånd

Genom nya metoder skulle man i framtiden med hjälp av svetten kunna identifiera sjukdomar och följa upp hur behandlingen framskrider.

Svetten är en viktig faktor som kyler ner kroppen. Svetten uppstår i samband med kroppens temperaturreglering. Svettkörtlarna avsöndrar saltlösning som binder värmeenergi från hudytan och som avdunstar sedan.

Svetten är hälsans spegel. Saltlösningen har riklig information som cellerna förmedlar om personens hälsotillstånd. År 2023 påbörjades vid Uleåborg universitet ett studieprojekt som utreder information på nanonivån. Svetten är inte den enda informationskällan utan även saliv, tårar, urin och modersmjölk innehåller likadan information från cellerna.

För uppgiften utbildade hundar kan av människans svett nosa fram exempelvis olika hjärnsjukdomar och även små förändringar i blodets sockerbalans. Genom att undersöka svett mer noggrant är det möjligt att få information som hjälper hälsovården att behandla patienter och till exempel följa upp blodsockerbalansen.

Vid Uleåborg universitet har man utvecklat ett svettplåster. Plåstret samlar information om svett som samlats på huden. Med hjälp av plåstret kan det i framtiden bli möjligt att till exempel följa upp effekten av medicinbehandlingen, framåtskridandet av behandlingen och det allmänna hälsotillståndet. Plåstret är ett första försök att spara information på cellnivån. I fortsättningen kan exempelvis egen smartklocka eller smartring behandla sådan information. Man hoppas hela tiden på fler förebyggande metoder för de minskar onödiga läkarbesök och avhjälper belastningen inom vården.

Svettstudier är studier på nanonivån. När vi svettas bär de ytterst små exomen till hudytan information om våra gener, vår kost och möjligen även om vår sinnesstämning. Nästan alla celler i våra kroppar kan avsöndra eksomen. De är små vesiklar som kan jämföras med kökets kryddhylla för så många olika saker innehåller de. Exomen innehåller rikligt med molekyler såsom proteiner, rna, dna och cellernas ämnesomsättningsprodukter. Med svetten kommer således upp på hudytan en enorm mängd allsidig information.

I en färsk undersökning samlades via ett svettplåster svett från friska testpersoner och från testpersoner som har typ 2-diabetes. Svetten från de som hade diabetes skilde sig tydligt från friska personers svett.

Svetten är inte förknippad med bara värmereglering utan även med känslor. Vi svettas när vi är stressade och ansträngda och även när vi är upphetsade, lyckliga och avslappnade. I fortsättningen undersöker man i studien hur förändringar i sinnesstämningen syns i svetten som kommer upp i hudytan och om till exempel miljön och våra känslor påverkar vår hälsa.

I framtiden skulle man vilja använda exomen även i läkemedelsdosering eftersom exomen rör sig snabbt i våra vävnader. På nanonivån skulle det kanske vara möjligt att få mediciner i kroppen effektivare och snabbare än förut.

Det väntas mycket av svetten:

• Icke-invasiv metod med vars hjälp hälsoinformation kan uppföljas i hemmet.
  • Ny information om medicinernas verkan både till läkemedelsindustrin och till hälsovården.
  • Underlättar egenkontroll och precisering
  • Underlättar diagnostisering, förändringar i hälsotillståndet kan i fortsättningen förutses bättre.
  • Bättre uppföljning av tillfrisknandet.
  • Utredning av miljö, kost och till exempel hälsoeffekterna för psykisk hälsa.

Källa: Professor Seppo Vainio, vetenskaplig chef för Kvantum-institutet vid Uleåborg universitet

Text: Jenna Parmala