12.6.2024

Päivi Inberg är SuPers nya ordförande

Primärskötaren som bor i Tusby har en lång erfarenhet från olika arbetsuppgifter inom förbundet.

Tusbybon Päivi Inberg valdes till ny ordförande för SuPer. Förbundsstämman röstade Inberg till förbundets ordförande med röstsiffrorna 84-79.

Det fanns tre ordförandekandidater och två omröstningsrundor. Motkandidaten på andra rundan var Anne Heiskanen.

52-åriga Inberg är utbildad primärskötare. Hon arbetar på Mellersta Nylands välfärdsområde och har varit ordförande för SuPers representantskap. Hon är även verksam som huvudförtroendeman, Super-Opo, styrelsemedlem i fackavdelningen och styrelsemedlem i SuPers arbetslöshetskassa. Inberg är dessutom vice ordförande för STTK:s representantskap.

- Jag vill vara en lyssnande ledare för detta lag, sade Inberg i sitt tal före omröstningen.

Under sitt ordförandeskap tänker Inberg samarbeta mer med fackavdelningarna. Enligt den nya ordföranden ska även den yngre generationen lockas till talkoarbete.

- Vi som är äldre måste acceptera och lyssna på de ungas sätt att tänka, på så sätt kan vi få med framtidens medarbetare, säger Päivi Inberg.

Den 1 augusti 2024 påbörjar Inberg sin fyraårsperiod som ordförande för förbundet.  Silja Paavola som varit ordförande de senaste tre perioderna går i pension i slutet av juli.

Text: Jenna Parmala
Bild: Anna Autio