Vanliga frågor om vårdardimensionering
Varför måste dimensioneringen vara lagstadgad?
Lagen om äldreomsorg stipulerar redan att klienten ska ges högklassig vård, men någon bindande vårdardimensionering finns inte – bara en rekommendation. Vid alla enheter har vården inte hållit hög kvalitet och det har mest berott på alltför fåtalig personal. Rekommendationerna har inte på alla håll iakttagits.
SuPer har i åratal krävt att vårdardimensionering ska skrivas in i lagen så att högklassig vård kan garanteras och arbetstagarnas arbetshälsa och arbetssäkerhet tryggas, och för att klient- och patientsäkerheten inte ska äventyras.
Det är också viktigt att vårdarbete och annat så kallat indirekt klientarbete hålls isär: nu kan vårdpersonalen koncentrera sig på vårdarbetet medan andra yrkeskategorier har hand om det indirekta klientarbetet, det vill säga bland annat städning, tvätt och matlagning. Dimensioneringen har betydelse också för branschens framtida dragningskraft.
Vilka arbetsplatser berörs av reformen av äldreomsorgslagen?
Lagändringen gäller verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård för äldre, såsom ålderdomshem och hälsocentralens bäddavdelning.
När träder lagstiftningen om arbetsfördelning i kraft?
Från och med 1.10.2020 är det arbete som räknas med i dimensioneringen uppdelat i indirekt och direkt klientarbete.
Måste vårdaren fortfarande städa, diska och tvätta – alltså utföra indirekt arbete?
Om arbetsgivaren så bestämmer är svaret ja. Dessa arbetsuppgifter räknas emellertid inte med i dimensioneringen.
Enligt motiveringarna till äldreomsorgslagen ska arbetsgivaren anställa andra arbetstagare för det indirekta arbetet, det vill säga för bland annat städning (antingen egen arbetskraft eller som köptjänst av utomstående leverantörer). Den i dimensioneringen ingående personalens kompetens ska användas för och styras till klientarbetet och därmed direkt förknippade uppgifter. Så kan klient- och patienttryggheten tryggas.
Om arbetsuppgifterna för verksamhetsenhetens vårdpersonal ändå regelbundet inkluderar också indirekt arbete ska dess andel specificeras i arbetsbeskrivningen. Denna arbetstid räknas inte med i personaldimensioneringen.
Vårdaren ska arbeta medmänskligt också när det indirekta arbetet utförs av till exempel en lokalvårdare. Detta betyder att vårdaren kan bära enstaka kärl till diskmaskinen, lägga tvätten i tvättkorgen och städa upp i överraskande situationer, till exempel när ett glas har stjälpt omkull eller det finns en pöl av sekret på golvet.
Hur kan man veta hur mycket tid det indirekta arbetet tar?
Det är bäst att mäta eller ”klocka” den tid som åtgår till indirekta sysslor. Mätningen ger bevis för hur mycket tid det ”på riktigt” går till indirekt arbete. Då behöver man inte gräla om den saken.
När tidmätningen är genomförd anslår arbetsgivaren denna tid för till exempel en lokalvårdare. Om det indirekta arbetet fortsättningsvis vilar på vårdpersonalen ska denna andel specificeras i vårdarens arbetsbeskrivning.
För att arbetsgivaren korrekt ska kunna kalkylera dimensioneringen måste arbetsbeskrivningarna specificera indirekta arbetsuppgifter och den arbetstid dessa tar i anspråk.
Arbetsenhetens dimensionering är 0,6 och arbetsgivaren har meddelat att ingenting behöver ändras. Är det sant?
Detta måste räknas ut i arbetsenheten. Dessutom måste arbetsbeskrivningarna förnyas om vårdpersonalen fortsatt har indirekta arbetsuppgifter.
Den lagstadgade minimidimensioneringen är 0,5 vårdare per klient. Detta måste realiseras i praktiken, inte bara på pappret.
Arbetsenheten måste bedöma:
- Är en dimensionering på 0,5 tillräcklig för lagstadgad högklassig vården, med tanke på klienternas behov?
- Räcker den återstående dimensioneringen på 0,1 till för att få det indirekta arbetet utfört?
En privat tjänsteproducent får inte underskrida den dimensionering som skrivits in i tillståndet/registerutdraget. Om tillståndet specificerar stödtjänster ska det finnas en särskild resurs för dessa. Om tillståndet endast nämner totaldimensionering krävs en bedömning av om dimensioneringen räcker till för högklassig vård och stödtjänster.
Hur beräknas dimensioneringen när enheten har både serviceboende och serviceboende med heldygnsomsorg?
I så fall kan dimensioneringen inte beräknas enligt den existerande formeln. Bland- eller hybridenheter är i detta skede problematiska eftersom dimensioneringen endast avser serviceboende med heldygnsansvar. Social- och hälsoministeriet måste avgöra frågan i samband med fortsatt lagberedning.
Lagen fastslår emellertid att personalen också i annan äldreomsorg än serviceboende med heldygnsansvar i fråga om antal, kompetens och utbildning måste trygga sådana högklassiga tjänster som de äldre behöver. Detta gäller bland annat för serviceboende och vård i hemmet.
Vad bör göras om dimensioneringen inte är lagenlig?
Först ska arbetstagarna diskutera saken med sin förman, internt i arbetsenheten. Be förmannen korrigera saken. Om ingenting händer och ni känner att arbetet är skadligt belastande ska ni ta kontakt med er arbetarskyddsfullmäktig och berätta för hen om situationen. Arbetarskyddsfullmäktigen för belastningsärendet vidare.
Om det inte går att trygga en sådan högklassig vård och service som motsvarar klienternas behov ska också detta först diskuteras internt, mellan arbetstagare och förman. Om ingen bättring hörs av är arbetstagarna enligt socialvårdslagen skyldiga att anmäla missförhållanden.
Arbetstagaren ska utan dröjsmål meddela den person som ansvarar för verksamheten om han eller hon vid skötseln av sina uppgifter lägger märke till eller får kännedom om ett missförhållande eller en uppenbar risk för ett missförhållande vid tillhandahållandet av socialvård för klienten. Den person som tar emot anmälan ska anmäla ärendet till den ledande tjänsteinnehavaren inom kommunens socialvård. Anmälan kan göras trots sekretessbestämmelserna.
Om inget händer ska ni kontakta SuPers lokala fackavdelning eller SuPers enhet för yrkesrelaterad intressebevakning.
Vad bör göras av arbetsgivaren inte känner till reformen av äldreomsorgslagen?
Arbetsgivaren är skyldig att följa gällande lagstiftning och att ex officio känna till alla lagar som reglerar arbetsenheten. Ni kan uppmana arbetsgivaren att studera reformen av äldreomsorgslagen.
- Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre
- Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre: regeringens proposition och detaljerade motiveringar till lagen.