25.9.2024

SuPerin ja HALI:n keskustelutilaisuus Eduskunnan Pikkuparlamentissa 25.9.

SuPer ja sote-alan yrityksiä ja järjestöjä edustava Hyvinvointiala HALI ry järjestivät keskiviikkoaamuna yhteisen keskustelutilaisuuden sote-alan työvoimapulaan liittyen. Tilaisuuteen oli kutsuttu kansanedustajia, mediaa ja muita asiasta kiinnostuneita. Tilaisuuden juonsi SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

Tilaisuuden avasi HALI:n toimitusjohtaja Sanna Aunesluoma, joka painotti puheessaan, että ammattilaisten on saatava keskittyä koulutustaan vastaavaan työhön. Hän kannusti osallistujia miettimään rohkeasti voisiko asioita tehdä toisin.

– Miten vapautetaan aikaa tärkeimpään, eli asiakkaiden hoitamiseen?

Aihealuetta alusti SuPerin asiantuntija Tarja Pajunen, joka puhui henkilöstörakenteen merkityksestä työn vaikuttavuuteen. Lähihoitajien työtehtävien ja osaamisen on vastattava toisiaan, niin että alalla työskentelevät ja monipuolisen lähihoitajakoulutuksen saaneet sote-alan ammattilaiset ovat motivoituneita työssään.

Pajusen, kansanedustaja Karoliina Partasen ja HALI:n hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja Arja Laitisen paneelikeskustelu lähihoitajista yksikköjen johtajina painotti, että esim. monissa ikäihmisten hoitoyksiköissä lähihoitajilla on jo nyt kattava sosiaali- ja terveysalan koulutus, käytännön kokemusta työyksikön työstä sekä ihmisjohtamistaitoja. On täysin luonnollista että, yksikössä työskentelevien perus- ja lähihoitajien joukosta löytyy myös hyvä yksikön johtaja.

Sote ry:n pääluottamushenkilö Jarkko Koivisto ja Diakonissalaitoksen henkilöstöjohtaja Mari Rautiainen nostivat omassa puheenvuorossaan esille toisaalta hyviä käytännön esimerkkejä ja toisaalta haasteita Diakonissalaitoksen työjärjestelyistä. Mehiläisen henkilöstöjohtaja Tatu Tulokas puhui vuorostaan kielikoulutuksen merkityksestä maahanmuuttajien integroinnissa.

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg päätti tilaisuuden vetoamalla yhteisten tavoitteiden puolesta työskentelyyn yhteistyössä.

– Tehdään yhdessä asioita, joilla on oikeasti vaikutusta työpaikoilla!