6.6.2024

EU-vaalit järjestetään 9. kesäkuuta – käytä mahdollisuutesi vaikuttaa!

Suomesta valitaan 15 Euroopan parlamentin jäsentä eli meppiä tulevissa EU-vaaleissa sunnuntaina 9.6.2024. Euroopan parlamentissa mepit toimivat poliittisissa ryhmissä. Toisin sanoen he eivät ole ryhmittyneet kansallisuuden vaan poliittisten kantojen mukaan. EU-vaaleissa Suomi on yhtenä vaalipiirinä ja äänestäjä voi äänestää ketä ehdokasta tahansa.

Jos olet Suomen tai EU:n kansalainen ja viimeistään vaalipäivänä täyttänyt 18 vuotta, sinulla on äänioikeus. Ennakkoäänestys järjestetään Suomessa 29.5.–4.6.2024 ja ulkomailla 29.5.–1.6.2024.

Vaalit ovat mahdollisuus päättää yhdessä Euroopan unionin suunnasta

Muistathan, että äänestäminen on tärkeää paikallisella, kansallisella ja EU:n tasolla. Vaalit ovat mahdollisuus vaikuttaa asioihin, jotka vaikuttavat arkeesi, työelämääsi ja tulevaisuuteesi. Moni asia päätetään kansallisesti, mutta EU:n päätöksenteko näkyy kotimaisessa lainsäädännössä direktiivien muodossa.

Isot suuntaviivat asetetaan usein Euroopan unionissa ja nämä päätökset ohjaavat kansallista päätöksentekoa. EU:n lainsäädännössä käsitellään mm. ympäristöä, turvallisuutta, sosiaalipolitiikkaa, taloutta ja oikeusvaltioperiaatetta.

SuPerin edunvalvonta Euroopassa

SuPer osallistuu EU-tasolla työmarkkinaosapuolten väliseen vuoropuheluun, eli sosiaalidialogiin, Euroopan julkisten palvelualojen ammattiliittojen federaation (European Federation of Public Service Unions EPSU) kautta. Sosiaalidialogia käydään Euroopan komission sekä työntekijöiden ja työnantajien keskusjärjestöjen kesken niin keskitetysti kuin alakohtaisesti noin 40 eri komission hyväksymällä alalla.

Liiton EU-tason edunvalvonnan tavoitteena on vaikuttaa kansainvälisten sopimusten, työlainsäädännön ja poliittisten päätösten valmisteluun ja toimeenpanoon. SuPer myös seuraa ja ennakoi päätösten vaikutuksia Suomeen ja superilaisten työhön.

Lue lisää: Kansainvälinen toiminta ja yhteistyö

FinUnionsin johtaja Susanna Salovaara: ”Suomen työelämäheikennyksiä seurataan Brysselissä kauhunsekaisin tuntein”

Työntekijöiden asemasta puhuttaessa Suomi on ollut Euroopan unionin mallimaa, eikä EU:n työelämää koskevia vähimmäismääräyksiä ole juuri tarvinnut huomioida kansallisessa lainsäädännössä, sanoo FinUnionsin johtaja Susanna Salovaara. Tilanne näyttää kuitenkin olevan muuttumassa.

Lue SuPer-lehden artikkeli

Tutustu myös: