Skip to content

Närvårdare i sociala medier

I Finland finns ingen specifik lagstiftning om sociala medier. Närvårdare som agerar i sociala medier omfattas av gällande lagstiftning för hälso- och sjukvård samt yrkesutbildade personer inom branschen. Dessutom måste man komma ihåg till exempel lojalitetsplikten gentemot arbetsgivaren enligt arbetsavtalslagen.

Närvårdare ska följa samma etiska riktlinjer och principer i sociala medier som i annat vårdarbete. De yrkesmässiga uppföranderegler som styr närvårdarens sociala interaktion gäller även för sociala medier.

Interaktion i sociala medier lämnar alltid ett permanent spår, vilket gör det möjligt att återgå till diskussioner även för personer som inte ursprungligen deltog. Diskussioner mellan kollegor kan återges flera år senare. Alla sociala medier har verktygsspecifika filter för att skydda privatlivet. Det är dock viktigt att notera att alla begränsningar och filter kan kringgås, till exempel genom att ta en skärmdump. Det som skrivs i sociala medier bör behandlas som helt offentlig information.

På den här sidan

Professionalism

Sociala medier ska inte användas för att hantera frågor som rör patientrelationer. Att inleda vänskapsrelationer på privata kanaler med patienter/klienter bör övervägas noga. Kränkande inlägg, kommentarer eller audiovisuellt material får inte delas.

När man skriver om vårdarbete ska man alltid respektera patienter och klienter.

Sekretess och tystnadsplikt

Patientens/klientens samtycke måste begäras för att använda deras uppgifter. Dessutom ska det säkerställas att identifiering inte är möjlig. Uppgifter om patienter/klienter får inte publiceras ens i slutna grupper. Bilder eller filer från arbetssituationer får inte delas utan deltagarnas tillstånd. Arbetsplatsens riktlinjer ska följas i dessa frågor. 

Allmänhetens bild av yrket och arbetsgivaren

När man framhäver sitt yrke i sociala medier bidrar man till bilden av närvårdaryrket. Lojalitetsplikten innebär att arbetstagaren inte får orsaka skada för arbetsgivaren, inte ens på sin fritid. Genom att kombinera information kan både arbetstagaren och arbetsplatsen identifieras även om man skriver under pseudonym.

Säkerhet och integritet

Kontrollera sekretessinställningarna för den använda kanalen och använd starka lösenord. Överväg noga vilka personliga detaljer du delar. Klicka inte på misstänkta länkar och rapportera eventuella IT-säkerhetsproblem vidare.