Vanliga frågor om medlemskap i SuPer
Ändringar i livssituationen kan påverka ditt medlemskap och medlemsavgiftens storlek. Meddela om ändrad situation i tjänsten Oma SuPer. Se till att dina uppgifter alltid är aktuella, så får du information om aktiviteter, utbildningar och andra förmåner som du har rätt till.
E-tjänsten, ändringar i medlemsuppgifter
Du kan logga in i Oma SuPer-tjänsten via SuPers webbplats. För att logga in använder du bankidentifiering eller mobilcertifikat.
Läs instruktionerna för hur du aktiverar det elektroniska medlemskortet: Elektroniskt medlemskort.
Ditt medlemsnummer finns på det elektroniska medlemskortet och i Oma SuPer-tjänsten. Du kan också få ditt medlemsnummer genom att kontakta SuPers medlemsenhet.
Du kan granska dina medlemsuppgifter och anmäla ändringar via Oma SuPer-tjänsten. Vid behov kan du också kontakta vår medlemsservice via säker e-post.
Välj ”Medlemsärenden” som mottagare. När du använder säker e-post, ange tydligt ditt namn och medlemsnummer.
Ditt medlemsnummer finns på det elektroniska medlemskortet och i Oma SuPer-tjänsten. Du kan också få ditt medlemsnummer genom att kontakta SuPers medlemsenhet.
Anmäl ett nytt beräknat datum för din examen till SuPer via Oma SuPer-tjänsten så att ditt studerandemedlemskap fortsätter fram till att du tar examen.
Om du tar examen tidigare än beräknat, kom ihåg att ansöka om ordinarie medlemskap.
Om dina studier har avbrutits, informera SuPers medlemsenhet via säker e-post. Välj ”Medlemsärenden” som mottagare. Ange i meddelandet ditt namn, medlemsnummer, tidpunkten för avbrottet och orsaken till avbrottet.
Om du inte hittar svar på din fråga eller behöver ytterligare rådgivning, vänligen kontakta SuPers medlemsenhet.
Medlemsavgifter
När du arbetar är medlemsavgiften 1,2 % av din beskattningsbara inkomst per månad. Till den beskattningsbara inkomsten räknas alla tillägg och inkomster under semestertid. I Oma SuPer-tjänsten kan du beräkna och betala din medlemsavgift.
Du kan kontrollera dina medlemsavgifter via Oma SuPer-tjänsten. Om du har gett din arbetsgivare fullmakt att dra medlemsavgiften direkt från din lön, kontrollera den dragna avgiften månatligen på din lönebesked.
Arbetsgivare betalar medlemsavgifterna som dragits från lönen till SuPer varje månad, men separata specifikationer per medlem skickas kvartalsvis. Därför kan de avgifter som arbetsgivaren har betalat in visas med fördröjning i Oma SuPer.
Om du har ytterligare frågor eller behöver hjälp, kontakta SuPers medlemsenhet.
För att arbetsgivaren ska kunna dra medlemsavgiften direkt från din lön måste du lämna in en fullmakt för avdrag till arbetsgivarens löneadministration. Om du har flera arbetsgivare måste du lämna in en separat fullmakt till varje arbetsgivare.
Om du redan har lämnat in fullmakten och medlemsavgiften ändå inte har dragits från din lön, kontakta arbetsgivarens löneadministration för att reda ut ärendet.
Du hittar det referensnummer som behövs för att betala medlemsavgiften i Oma SuPer-tjänsten.
I Oma SuPer hittar du också detaljerade anvisningar för hur du betalar medlemsavgiften.
Om du vill kan du be SuPers medlemsenhet att skicka referensen till dig. Skicka din begäran via säker e-post och välj ”Medlemsärenden” som mottagare.
I Oma SuPer-tjänsten hittar du anvisningar för olika situationer där medlemsavgifter inte har betalats.
Hittade du inget svar på din medlemsfråga? Kontakta oss!
Medlemsenheten
Medlemsenheten hjälper dig i frågor som rör medlemsavgifter, uppdatering av medlemsuppgifter och annan skötsel av ditt medlemskap.