Skip to content

Olämpligt beteende och trakasserier

Trakasserier och olämpligt beteende ska inte accepteras på arbetsplatser i någon form. Att förebygga och motverka detta är hela arbetsgemenskapens gemensamma ansvar. Grunden för förebyggandet är rättvis och jämlik ledning, transparens i beslutsfattande samt professionellt arbetsbeteende.

Vad är trakasserier och hur visar de sig?

as som systematiskt och långvarigt negativt beteende eller handlingar. Exempel på trakasserier är:

  • Upprepade hot, skrämsel, elaka eller antydande meddelanden.
  • Förminskande eller hånfullt tal.
  • Omotiverad och konstant kritik av arbetsinsatsen eller försvårande av arbetet.
  • Ifrågasättande av någons rykte eller position.
  • Uteslutning ur arbetsgemenskapen.
  • Sexuella trakasserier.
  • Trakasserier kan utövas av en chef, kollega eller kund.

Trakasserier kan ta sig uttryck i missbruk av rätten till handledning, till exempel upprepade obefogade störningar i arbetet eller omotiverade förändringar i arbetsuppgifternas kvalitet eller mängd. Trakasserier kan också ta sig uttryck i ensidiga ändringar i avtalade anställningsvillkor utan saklig grund, osaklig användning av chefsmakt eller förödmjukande fördelning av arbetsuppgifter.

Länkar