Skip to content

Olämpligt beteende och trakasserier

Trakasserier och olämpligt beteende ska inte accepteras på arbetsplatser i någon form. Att förebygga och motverka detta är hela arbetsgemenskapens gemensamma ansvar. Grunden för förebyggandet är rättvis och jämlik ledning, transparens i beslutsfattande samt professionellt arbetsbeteende.

Vad är trakasserier och hur visar de sig?

as som systematiskt och långvarigt negativt beteende eller handlingar. Exempel på trakasserier är:

  • Upprepade hot, skrämsel, elaka eller antydande meddelanden.
  • Förminskande eller hånfullt tal.
  • Omotiverad och konstant kritik av arbetsinsatsen eller försvårande av arbetet.
  • Ifrågasättande av någons rykte eller position.
  • Uteslutning ur arbetsgemenskapen.
  • Sexuella trakasserier.
  • Trakasserier kan utövas av en chef, kollega eller kund.

Trakasserier kan ta sig uttryck i missbruk av rätten till handledning, till exempel upprepade obefogade störningar i arbetet eller omotiverade förändringar i arbetsuppgifternas kvalitet eller mängd. Trakasserier kan också ta sig uttryck i ensidiga ändringar i avtalade anställningsvillkor utan saklig grund, osaklig användning av chefsmakt eller förödmjukande fördelning av arbetsuppgifter.

Sexuella trakasserier är oönskat beteende av sexuell natur som kränker en persons mentala eller fysiska integritet. Det kan ta sig uttryck som:

  • Verbala kommentarer och gester.
  • Oönskad beröring.
  • Visning av olämpligt material.

Om trakasserier pågår under lång tid kan de få allvarliga hälsoeffekter för den utsatta. Trakasserier kan orsaka ångest, depression och fysiska symtom, vilket kan leda till sjukfrånvaro. Detta belastar även arbetsgemenskapen och orsakar utmaningar och kostnader på grund av personalomsättning.

Läs mer:  

Trakasserier på arbetsplatser | Jämställdhetsombudsmannen
 

Trakasserier är inte:

  • Enstaka olämpliga kommentarer.
  • Skillnader i åsikter eller att en person upplevs som obehaglig.
  • Arbetsgivarens sakliga instruktioner inom arbetsledningsrätten, även om det råder delade meningar om besluten.
  • Saklig och konstruktiv kritik från arbetsgivaren.
  • Försök att hantera och lösa arbetsrelaterade problem på ett sakligt sätt.

Ta upp frågan direkt med personen som beter sig olämpligt och be denne att sluta med sitt dåliga beteende. Förklara vad du upplever som olämpligt. Om personen i fråga är din chef och det känns svårt att prata med denne, kontakta en överordnad chef.

  • Om beteendet fortsätter, rapportera trakasserierna till din chef.
  • Det är mycket viktigt att dokumentera hur trakasserierna visar sig, hur ofta de inträffar och vad du själv har gjort för att hantera situationen.
  • Du kan vid behov be om stöd från skyddsombudet eller en facklig representant när du går vidare med frågan.
  • Många arbetsplatser har färdiga formulär i sina styrsystem för att anmäla olämpligt beteende, men du kan också göra en egen anmälan eller använda detta formulär från arbetsmiljömyndigheten: Anmälan till arbetsgivaren om trakasserier i arbetet (pdf).
  • Arbetsgivaren och chefen som arbetsgivarens representant måste agera så snabbt som möjligt för att hantera trakasserier och olämpligt beteende.

Länkar