Hyppää sisältöön

Työtapaturma

Tapaturmalla tarkoitetaan äkillistä, ennalta arvaamatonta ja ulkoisen tekijän aiheuttamaa tapahtumaa, josta on seurauksena vamma tai sairaus.

  • Kyseessä on työntekijän tahdosta riippumaton tapahtuma eli henkilön kannalta odottamaton ja yllättävä.                   
  • Äkillisyys tarkoittaa tapahtuman yhtäkkisyyttä ja nopeutta (esim. kaatuminen, putoaminen, törmäys).
  • Ulkoisella tekijällä tarkoitetaan vahingoittuneesta riippumatonta seikkaa, joka aiheuttaa vahingon, esimerkiksi kadun liukkaus, kuoppa tiessä, päälle kaatuva esine, käteen osuva terävä esine.

Tapaturman tulee sattua joko työssä (työtä tehdessä) tai työstä johtuvissa olosuhteissa. Työstä johtuvilla olosuhteilla tarkoitetaan erilaisia tilanteita varsinaisen työnteon ulkopuolella. Tällöin tapaturma korvataan vain joko työpaikalla, työpaikkaan kuuluvalla alueella, matkalla kotoa työhön ja päinvastoin tai työntekijän ollessa työnantajan asialla sattuneena.

Varsinaisen tapaturman lisäksi korvataan myös työliikekipeytyminen. Tällainen vamma on esimerkiksi työliikkeen yhteydessä tapahtunut lihaksen tai jänteen kipeytyminen, joka on tapahtunut ilman tapaturmaa työntekijän suorittaessa yksittäistä kuormittavaa työliikettä.

Tapaturmana korvataan pahoinpitelystä tai muusta toisen henkilön tahallisesta teosta aiheutunut vamma tai sairaus.

Ilmoita työtapaturmasta työnantajalle ja hakeudu viipymättä lääkäriin

  • Työtapaturman sattuessa työntekijän on ilmoitettava asiasta työnantajalle niin pian kuin mahdollista. Hakeudu hoitoon työpaikkasi työtapaturmatilanteita koskevan ohjeistuksen mukaan. Lääkäriin kannattaa hakeutua viipymättä tapaturman satuttua.
  • On tärkeä varmistaa, että lääkäri kirjaa tapaturmaa koskevat tiedot oikein. Tietojen tulee vastata työntekijälle sattuneen tapaturman kulkua ja tapahtumaolosuhteita.

Työantaja ilmoittaa tapaturmasta vakuutuslaitokselle

  • Työnantajan velvollisuutena on ilmoittaa työtapaturmasta vakuutuslaitokselle. Tämä tapahtuu lomakkeella, jossa annetaan kaikki tarpeelliset tiedot muun muassa työsuhteesta (esim. palkkatiedot) ja tehdystä työstä sekä tapaturman sattumisolosuhteista.

Varmista, että työnantajasi on täyttänyt ja lähettänyt tapaturmailmoituksen.

  • Jos työnantaja ei tee tapaturmailmoitusta, voit itse saattaa korvausasian vireille. Tee vakuutuslaitokselle kirjallinen ilmoitus, josta käyvät ilmi henkilötietosi, työnantajan nimi ja osoite sekä missä, milloin ja miten tapaturma sattui.
  • Tapaturmailmoitus tehdään siihen vakuutuslaitokseen, josta työnantaja on ottanut vakuutuksen. Vakuutusyhtiön nimen ja osoitteen on oltava näkyvissä työpaikalla esimerkiksi ilmoitustaululla.
  • Jos työnantajalla ei ole vakuutusta, Tapaturmavakuutuskeskus huolehtii korvausasian käsittelystä.
  • Työnantajan on ilmoitettava vakavasta työtapaturmasta poliisille ja työsuojeluviranomaisille. Työtapaturma katsotaan vakavaksi, jos työntekijä menehtyy tai hänelle aiheutuu pysyvä tai vaikealaatuinen vamma.

Lisätietoja