Epäasiallinen kohtelu ja häirintä
Häirintää ja epäasiallista kohtelua ei tule hyväksyä työpaikoilla missään muodossa. Näiden estäminen ja ehkäiseminen on koko työyhteisön yhteinen asia. Perustan ehkäisylle muodostavat oikeudenmukainen ja yhdenvertainen johtaminen, päätöksenteon läpinäkyvyys ja ammatillinen työkäyttäytyminen.
Mikä on häirintää ja miten se ilmenee?
Häirintä määritellään niin, että sen on järjestelmällistä ja jatkuvaa kielteistä toimintaa tai käyttäytymistä. Häirintää ovat esimerkiksi toistuva uhkailu, pelottelu, ilkeät ja vihjailevat viestit, väheksyvät ja pilkkaavat puheet, työnteon jatkuva perusteeton arvostelu ja vaikeuttaminen.
Häirintää on myös maineen tai aseman kyseenalaistaminen, työyhteisöstä eristäminen sekä seksuaalinen häirintä.
Häiritsijä voi olla esihenkilö tai työtoveri sekä myös asiakas.
Häirintä voi ilmetä työnjohto-oikeuden väärinkäyttönä, esimerkiksi toistuvana perusteettomana puuttumisena työntekoon tai työtehtävien laadun tai määrän perusteettomana muuttamisena. Häirintä voi ilmetä myös sovittujen työehtojen yksipuolisena muuttamisena perusteetta, epäasiallisena työnjohtovallan käyttönä tai nöyryyttävänä tehtävien antamisena.
Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta.
Seksuaalinen häirintä voi pitää sisällään monia eri tekomuotoja, kuten suullisia huomautuksia ja eleitä, koskettelua sekä sopimattoman aineiston esilläpitoa.
Häirinnällä on pitkään jatkuessaan vakavia terveydellisiä vaikutuksia sen kohteeksi joutuneelle. Häirintä voi aiheuttaa ahdistuneisuutta, masennusta ja myös fyysisiä oireita. Tätä kautta häirinnästä koituu myös sairauspoissaoloja. Poissaolot kuormittavat myös muuta työyhteisöä, henkilöstön vaihtuvuudesta aiheutuu haasteita ja kustannuksia.
Lue lisää täältä:
Miten toimia, jos työpaikalla ilmenee seksuaalista häirintää? | Työterveyslaitos
Häirintää ei ole satunnainen epäasiallinen puhe, näkemyserot tai toisen persoonan kokeminen epämiellyttävänä, vaikka ne koettaisiin loukkaavina ja vaikka ne huonontaisivat keskinäisiä suhteita. Sitä ei myöskään ole työnantajan tapa johtaa työtä asiallisilla käskyillä eli työnantajan toimivaltansa puitteissa ei tekemät päätökset, vaikka itse asioista olisikin näkemyseroja.
Häirintää myöskään ole työnantajan työhön liittyvä asiallinen, kriittinenkin palaute, perusteltuun kurinpidolliseen toimenpiteeseen ryhtyminen tai työtä koskevien ongelmien käsittely- ja ratkaisuyritykset.
Näin toimit, jos joudut epäasiallisen kohtelun tai häirinnän kohteeksi
Ota asia välittömästi puheeksi epäasiallisesti käyttäytyvän henkilön kanssa ja pyydä häntä lopettamaan huono käyttäytyminen. Muista kertoa, mikä hänen toiminnassaan on mielestäsi epäasiallista kohtelua. Jos häiritsijä on esihenkilöasemassa ja sinun on vaikea puhua hänen kanssaan, ole yhteydessä ylempään esihenkilöön.
Jos huono käyttäytyminen jatkuu, ilmoita kokemastasi häirinnästä esihenkilölle.
Erittäin tärkeää on kirjata ylös, miten häirintä ilmenee, kuinka usein se toistuu ja myös se, mitä olet itse tehnyt asian eteen.
Voit tarvittaessa pyytää tukea työsuojeluvaltuutetulta tai luottamusmieheltä viedessäsi asiaa eteenpäin.
Monilla työpaikoilla on omissa toiminnanohjausjärjestelmissä valmiina lomake epäasiallisen kohtelun ilmoittamisesta tai vastaavasta, mutta voit tehdä ilmoituksen myös itse tai vaikka käyttämällä tätä työsuojeluviranomaisen lomaketta: Ilmoitus työnantajalle työssä koetusta häirinnästä (pdf).
Työnantajan ja esihenkilön työnantajan edustajana tulee puuttua häirintään ja epäasialliseen kohteluun mahdollisimman nopeasti.