Skip to content

Handledning och bedömning

På den här sidan

Handledning på arbetsplatsen 

Studerande har rätt till handledning under lärandet på arbetsplatsen. De har också rätt att utföra mångsidiga arbetsuppgifter enligt examen och sin personliga utvecklingsplan för kunnande (PUK). Arbetsplatser ska också handleda studerande i arbetsplatsens spelregler och säkerställa att de förstår sitt ansvar och vad som förväntas av dem. 

Arbetsplatshandledarens roll och uppgifter 

Arbetsplatshandledaren är en stödperson, som värdesätter sitt yrke, agerar etiskt och framför allt har en positiv inställning till studerande. En utsedd arbetsplatshandledare ansvarar för handledningen, men även andra arbetstagare kan delta i handledningen enligt överenskommelse. Arbetsplatshandledaren introducerar den studerande i sitt arbete och handleder enligt målen i PUK. 

En bra arbetsplatshandledare

  • observerar även icke-verbala signaler från den studerande 
  • uppmuntrar, lyssnar och förstår olika inlärningsstilar 
  • är empatisk och tålmodig 
  • stöttar även blyga studerande 
  • ger feedback på inlärningen

Arbetsplatshandledaren ska ha tillräcklig yrkeskunskap och kompetens för examen samt kännedom om bedömning och examensgrunder. Utbildningsanordnaren ansvarar för arbetsplatshandledarens lämplighet. SuPer rekommenderar att handledaren ska vara en utbildad och erfaren yrkesperson med motsvarande examen. Arbetsplatshandledaren fungerar även som bedömare vid yrkesprov. Jävighet ska alltid utvärderas och beskrivs i förvaltningslagens jävighetsgrunder.

SuPer föreslår att medarbetare turas om att vara arbetsplatshandledare för att alla ska få möjlighet att utvecklas i handledningsuppdraget.

Mentorskap kan användas för att stötta nya arbetsplatshandledare. Om det finns flera arbetsplatshandledare i en enhet kan handledningsuppgifterna fördelas jämnt, så att ansvaret inte belastar en enskild medarbetare för mycket. yöpaikkaohjaajia on yksikössä useampia, voidaan opiskelijoiden ohjaustehtävät jakaa tasaisesti työntekijöiden kesken. Näin ohjausvastuu ei kuormita yksittäistä työntekijää liikaa.  

Vad bör göras om det uppstår allvarliga problem i den studerandes arbete? 

Handledning av studerande i lärandet på arbetsplatsen är ett samarbete mellan arbetsplatsen och utbildningsanordnarna. 

Som arbetsplatshandledare: 

  • Kontakta den lärare som ansvarar för handledningen av lärandet på arbetsplatsen om
    • den studerande upprepade gånger eller allvarligt äventyrar sin egen eller klientens/patientens säkerhet 
    • den studerande fortsätter med bristfälligt eller felaktigt beteende eller visar likgiltighet trots tillsägelser 
    • den studerande väsentligt åsidosätter säkerhetsföreskrifter vid praktiska uppgifter.
  • Informera läraren om brister i den studerandes arbete och behov av handledning och stöd i förhållande till yrkeskraven som definieras i examensgrunderna.
  • Specificera situationer som äventyrar säkerheten. 

Utbildningsanordnaren ansvarar för den studerande och ska utreda och åtgärda situationen.  

Bedömning av yrkeskunskap på arbetsplatsen 

Bedömning av kunnande ska särskiljas från lärande på arbetsplatsen. När den studerande har förvärvat tillräckligt med kunnande för att visa sina färdigheter övergår man till yrkesprov. I yrkesprovet säkerställs att yrkeskraven som definieras i examensgrunderna har uppnåtts. 

Kunnandet påvisas och bedöms i praktiska arbetsuppgifter på arbetsplatsen, dvs. i yrkesprov. Det är möjligt att göra flera yrkesprov på samma arbetsplats, men de bedöms separat. Yrkesprovet bedöms i första hand gemensamt av arbetsplatshandledaren och läraren. Bedömarna ska ha god kännedom om yrkeskraven för den aktuella examensdelen. Resultatet av bedömningen dokumenteras med en motivering av provbetyget, grundad på yrkeskraven. Om ett prov underkänns, måste den studerande förstå grunderna för underkännandet. 

Läs också: