Hyppää sisältöön

Lähihoitajat sosiaalisessa mediassa

Suomessa ei ole erityistä sosiaalisen median lainsäädäntöä. Lähihoitajan toimimiseen sosiaalisessa mediassa sovelletaan voimassa olevaa terveydenhuoltoa ja ammattihenkilöitä koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi on muistettava esimerkiksi työsopimuslain mukainen lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan. 

Lähihoitajan on noudatettava sosiaalisen median käytössä samoja eettisiä ohjeita ja periaatteita kuin muussakin hoitotyössä. Lähihoitajan sosiaalista kanssakäymistä säätelevät ammatilliset käyttäytymissäännöt koskevat myös sosiaalista mediaa. 

Sosiaalisessa mediassa tapahtuneesta kanssakäymisestä jää aina pysyvä tallenne, mikä mahdollistaa sen, että asiaan voivat palata myös ne, jotka eivät keskusteluun alun perin osallistuneet. Kollegojen kesken käytyä keskustelua voidaan toistaa vuosienkin kuluttua. Kaikissa sosiaalisen median työkaluissa on aina mahdollisuus suojata yksityisyys erilaisin työkalukohtaisin suodattimin. Tärkeää on huomioida, että kaikki rajoittimet ja suodattimet on mahdollista ohittaa – yksinkertaisimmillaan ottamalla esimerkiksi valokuva tai kuvankaappaus näytöstä. Sosiaaliseen mediaan kirjoitettuun tulisi suhtautua kuten täysin julkiseen tietoon. 

Tällä sivulla

Ammatillisuus

Sosiaalisessa mediassa ei tule hoitaa potilassuhteeseen liittyviä asioita. Ryhtymistä kaverisuhteisiin yksityisillä kanavilla potilaiden/asiakkaiden kanssa tulee harkita. Loukkaavia kirjoituksia, kommentteja tai audiovisuaalista materiaalia ei tule jakaa.

Hoitotyöstä tulee kirjoittaa aina potilaita/asiakkaita kunnioittaen.

Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus

Potilaalta/asiakkaalta tulee pyytää lupa hänen tietojensa käyttöön. Lisäksi tulee huolehtia siitä, ettei hänen tunnistaminen ole mahdollista. Tietoja potilaasta/asiakkaasta ei tule julkaista suljetuissakaan ryhmissä. Kuvia tai tiedostoja työtilanteista ei tule jakaa ilman osallistujien lupaa. Työpaikan ohjeistus tästä tulee huomioida. 

Ammattikunnan ja työnantajan kuva julkisuudessa 

Oman ammatin tuominen julki sosiaalisessa mediassa on esiintymisellään luomassa kuvaa aina myös lähihoitajan ammattikunnasta. Lojaliteettivelvollisuus edellyttää, että työntekijä ei saa vapaa-ajallakaan aiheuttaa haittaa työnantajalle. Työntekijä ja työpaikka voidaan tietoja yhdistelemällä tunnistaa myös nimimerkillä kirjoitettaessa.  

Oma turvallisuus ja yksityisyys 

Käytetyn kanavan yksityisyysasetukset tulee tarkistaa ja käyttää vahvoja salasanoja. Henkilökohtaisista asioista kertomista tulee harkita. Epämääräisiä linkkejä ei tule avata ja tietoturvaongelmista tulee ilmoittaa eteenpäin.