Ohjaus ja arviointi
Tällä sivulla
Ohjaus työpaikalla
Opiskelijalla on oikeus saada työelämässä oppimisen aikana ohjausta. Hänellä on oikeus tehdä tutkinnon ja henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisia työtehtäviä monipuolisesti. Työpaikkojen tulee ohjata opiskelijoita myös työpaikan pelisäännöistä ja varmistaa, että opiskelija ymmärtää, mikä on hänen vastuunsa ja mitä häneltä odotetaan.
Työpaikkaohjaajan rooli ja tehtävät
Työpaikkaohjaaja on opiskelijan tukihenkilö, joka arvostaa ammattiaan, toimii eettisesti ja ennen kaikkea suhtautuu opiskelijoihin myönteisesti. Nimetty työpaikkaohjaaja on vastuussa ohjauksesta, mutta myös muut työntekijät osallistuvat opiskelijan ohjaukseen sovitulla tavalla. Työpaikkaohjaaja perehdyttää opiskelijan työhönsä ja ohjaa opiskelijaa HOKSiin kirjattujen tavoitteiden mukaisesti.
Hyvä työpaikkaohjaaja
- havainnoi opiskelijan viestejä, sanattomiakin
- kannustaa, kuuntelee ja ymmärtää erilaisia oppijoita
- on empaattinen ja kärsivällinen
- tukee arempiakin opiskelijoita
- antaa palautetta oppimisesta.
Työpaikkaohjaajalla tulee olla riittävä suoritettavaan tutkintoon liittyvä ammattitaito ja osaaminen sekä perehtyneisyys arviointiin ja tutkinnon perusteisiin. Koulutuksen järjestäjä vastaa työpaikkaohjaajan soveltuvuudesta. SuPer esittää, että opiskelijan ohjaajana tulisi olla koulutettu ja vastaavan tutkinnon suorittanut, työkokemusta omaava ammattilainen. Työpaikkaohjaaja toimii myös näytön arvioijana. Esteellisyys on aina arvioitava. Arvioijien esteellisyys kuvataan hallintolain esteellisyysperusteissa.
SuPer suosittelee, että työntekijät toimisivat opiskelijoiden työpaikkaohjaajina vuorotellen, jotta kaikilla olisi mahdollisuus kehittyä ohjaustehtävässä.
Mentoroinnilla voidaan tukea uusia työpaikkaohjaajia. Kun työpaikkaohjaajia on yksikössä useampia, voidaan opiskelijoiden ohjaustehtävät jakaa tasaisesti työntekijöiden kesken. Näin ohjausvastuu ei kuormita yksittäistä työntekijää liikaa.
Miten toimitaan, jos opiskelijan työskentelyssä ilmenee vakavia ongelmia?
Opiskelijoiden ohjaus työelämässä oppimisessa on työelämän ja koulutuksen järjestäjien yhteistyötä.
Työpaikkaohjaajana:
- Ota yhteyttä opiskelijan työelämässä oppimista ohjaavaan opettajaan, jos
- opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti oman tai asiakkaan/potilaan turvallisuuden,
- opiskelijan puutteellinen tai virheellinen menettely tai piittaamaton suhtautuminen jatkuu huomautuksista huolimatta, tai
- opiskelija laiminlyö olennaisesti käytännön tehtävien turvallisuusmääräyksiä.
- Kerro opettajalle opiskelijan toimintaan liittyvistä puutteista sekä ohjauksen ja tuen tarpeista suhteessa tutkinnon perusteissa määriteltyihin ammattitaitovaatimuksiin.
- Yksilöi turvallisuutta vaarantavat tilanteet.
Vastuu opiskelijasta on koulutuksen järjestäjällä, jonka tehtävänä on selvittää tilanne ja puuttua siihen.
Ammattitaidon arviointi työpaikalla
Osaamisen arviointi tulee erottaa työpaikalla tapahtuvasta osaamisen hankkimisesta. Kun opiskelija on hankkinut osaamista niin paljon, että hän on valmis näyttämään, mitä osaa, siirrytään osaamisen osoittamiseen eli näyttöön. Näytössä varmistetaan, että tutkinnon perusteissa kuvatut ammattitaitovaatimukset on saavutettu.
Osaaminen osoitetaan ja arvioidaan työpaikoilla käytännön työtehtävissä eli näytössä. Samalla työpaikalla voi antaa useamman näytön, mutta ne arvioidaan erikseen. Näytön arvioivat ensisijaisesti työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä. Arvioijien on tunnettava hyvin arvioitavan tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset. Arvioimisen tulos kirjataan siten, että siitä käy ilmi perustelut näytön arvosanasta. Perustelujen tulee pohjautua ammattitaitovaatimuksiin. Jos näyttö hylätään, on varmistettava, että opiskelija ymmärtää, mikä on ollut hylkäyksen perusteena.
Ammatillisten tutkinnon osien hyväksytty suoritus arvioidaan asteikolla 1−5. Yhteiset tutkinnon osat ja ammatti- ja erikoisammattitutkinnot arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Arvosanaansa tyytymättömällä opiskelijalla on oikeus tehdä arvosanasta tarkistuspyyntö arvioijille ja toisessa vaiheessa oikaisuvaatimus työelämätoimikunnalle.
Mentoroinnista tukea työpaikkaohjaajalle
Mentorointi on oiva tapa hiljaisen tiedon näkyväksi tekemiseen ja siirtämiseen uudelle sukupolvelle. Mentorointia on perinteisesti käytetty ammatillisen osaamisen kehittämiseen, joten sitä voi hyödyntää myös opiskelijan ohjaamiseen sekä opiskelijan ohjaamisen opetteluun.
Tutustu myös: